Kemikalier och partiledare i Almedalen

Går det att identifiera farliga kemikalier innan de sprids till omgivningen eller oss själva? Hur kan forskningen bidra till att klarlägga riskerna?
Politiska ledare står inför ett korstryck av krav och förväntningar. Vad säger dagens forskning om det politiska ledarskapets utveckling i Sverige?
Det är ämnena när Stockholms universitet för tredje året medverkar med seminarier i Almedalen.

Universitetets seminarier är koncentrerade till tisdagen den 5 juli på Wisby Strand Congress, lokal Vall.

Kl 11.00–12.15
Kemikaliespridningen – fem sätt att stoppa en global mänsklig katastrof
Går det att identifiera miljöfarliga kemikalier innan de sprids till naturen eller hittas i bröstmjölk? Det finns idag 140 000 registrerade kemikalier och det säger sig självt att alla dessa inte är testade och garanterat ofarliga. Utmaningen är att hitta de kemikalier som är farliga. Hur kan forskningen bidra till att klarlägga riskerna? Vad kan internationella organisationer göra? Fungerar frivillig väg bättre än lagstiftning? Vilken roll kan enskilda företag spela? Under seminariet bjuder forskarna in de olika aktörerna till vidare dialog för att tillsammans ta aktivt ansvar.

Medverkande
Professor Åke Bergman, miljökemi, Stockholms universitet
Professor Christina Rudén, toxikologisk riskbedömning, Kungl. Tekniska högskolan
Agneta Sundén Byléhn, Senior Scientific Affairs Officer, FN:s miljöprogram (UNEP)
Nardono Nimpuno, Policy and Politics, ChemSec
Danielle Freilich, miljöchef, Sveriges Byggindustrier
Politiker –  meddelas inom kort

Moderator: John Chrispinsson

Kl 13.30–14.45
Politiskt ledarskap i förändring – vad säger forskningen?
Partiledare står inför ett korstryck av krav och förväntningar – från partiet och medlemmarna, från väljarna, från medierna, från omvärlden och från andra partier. Vad säger dagens forskning om det politiska ledarskapets utveckling i Sverige? Hur har de politiska partiernas sätt att fungera förändrats genom tiderna och hur har det påverkat villkoren för partiledarna? Vilken roll förväntas framtidens partiledare axla?

Medverkande
Professor Tommy Möller, Statsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet
Fil dr Jenny Madestam, Statsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet
Mona Sahlin, tidigare partiordförande, statsråd och riksdagsledamot för Socialdemokraterna
Åsa Romson, språkrör och riksdagsledamot för Miljöpartiet
Erik Helmerson, ledarskribent, Dagens Nyheter

Moderator: Cecilia Garme

Vidare information
Eva Albrektson, projektledare, Kommunikationsenheten
Tel 08-16 39 53, 0702-30 88 91
eva.albrektson@kommunikation.su.se

Kategorier

Universitetet i huvudstaden – utbildning och forskning på högsta nivå där öppna sinnen möts och utvecklas. Universitetet deltar i regionala, nationella och internationella samarbeten, i debatt och i samhällsutveckling. Här är mer än 50 000 studenter och 6 000 medarbetare verksamma inom humaniora, juridik, naturvetenskap och samhällsvetenskap.

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.