Lunchsamtal om konst, estetik och företagande

Sedan ett decennium bedrivs forskning och undervisning vid Stockholms universitet av forskargruppen ECAM (European Centre for Art and Management) kring estetikens och konstens företagsekonomiska relevans. Unga ekonomer kan inom ramen för denna inriktning läsa kurser kring konst och företag. Både en magisterkurs och en tvärvetenskaplig internationell curatorutbildning har startat med kopplingar till samtliga Stockholms museer och konsthallar och utländska väninstituoner. I början av juni disputerade tre doktorander vid Företagsekonomiska institutionen, Stockholms universitet på forskning kring kopplingen konst, estetik och företagande. Här tas den värdeskapande kopplingen mellan vår ekonomi och vårt konstliv på allvar. Dessa ämnen kommer de tre avhandlingsförfattarna Ann-Sofie Köping, Katja Lindqvist och Marja Soila-Wadman diskutera vid ett lunchsamtal som leds av Karsten Thurfjell, producent vid Sveriges Radios kulturredaktion. Tid: onsdag 17 september kl. 12.00 – 13.00 Lokal: Stockholms Akademiska Forum, Kulturhusets bottenplan, ingång från Sergels torg. Civilekonom Ann-Sofie Köping har studerat hur en symfoniorkester arbetar för att skapa och tolka konst. Vilken företagsledare har inte tyckt att ledarskap är som att dirigera en orkester. Konstvetaren och ekonomen Katja Lindqvist har studerat sex europeiska utställningsprojekt. Hur genomförs sådana projekt? Vad slags projektledning är det som konstnärer skall behärska och har dessa konstnärer kanske något att lära alla de som vill förnya sina företag och organisationer? Civilekonom Marja Soila-Wadman intresserar sig för ledarskap i samband med kreativa processer. Med exempel från några konkreta filmprojekt visar hon på bortglömda aspekter av ledarskap i denna upplevelseindustri Närmare upplysningar lämnas av Marie Jackalin vid Företagsekonomiska institutionen, tfn 16 21 94, e-post mja@fek.su.se

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.