Möt forskarna bakom den nya kunskapen på Forskardagarna 16-18 oktober

Brasilianska såpor, stenåldersmat och föräldraledighet är några av de många ämnen som tas upp på Stockholms universitets forskardagar. - Om brasilianska såpor berättar socialantropologen Thaïs Machado-Borges - Hur säljer man dammsugare på olika språk? Språkvetaren Kristina Jämtelid berättar om kommunikationen på ett svenskt, internationellt företag - Om luftföroreningarnas ursprung berättar meteorologen Michael Norman - Vad åt man på stenåldern? Arkeologen Gunilla Eriksson berättar om stenåldersmänniskornas matvanor - Om föräldraledighet och fattigdom bland spädbarnsfamiljer berättar sociologen Tommy Ferrarini Dessa ämnen – och många fler – tas upp under Forskardagarna vid Stockholms universitet 16–18 oktober. 70 nydisputerade humanister, samhällsvetare, naturvetare och jurister presenterar då sin forskning genom korta populärvetenskapliga föredrag i Aula Magna, Frescati. Det ges även möjlighet för informella möten mellan besökarna och forskarna efter föreläsningarna i ett Forskarkafé. Forskardagarna genomförs för femte året i rad och antalet besökare har i det närmaste dubblerats varje år. I år förväntas omkring 5 000 besökare, varav merparten är gymnasieelever. Tack vare det stora intresset har Forskardagarna i år utökats från två till tre dagar. Arrangemanget är öppet för alla. Fri entré. Ingen platsgaranti. Välkommen! För mer information, besök www.forskardagarna.su.se Presskontakt för Forskardagarna är Maria Sandqvist, Enheten för kommunikation och samverkan, tfn 08-16 13 77, mobil 070-664 22 64, e-post maria.sandqvist@eks.su.se.

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.