Nu skapas världens främsta område för life science

Stockholmsområdet kan få världens främsta forskningsmiljö inom life science. Det var budskapet vid en presskonferens med aktörerna bakom mångmiljardsatsningen på Karolinska-Norra stationsområde. Genom ökat samarbete kan de deltagande lärosätena öka sin internationella konkurrenskraft ytterligare, säger Kåre Bremer, rektor vid Stockholms universitet.

Vid en gemensam presskonferens på Haga Forum presenterade idag aktörerna bakom Karolinska-Norra stationsområde hur de vill utveckla Norra stationsområdet till världens främsta område för life science (livsvetenskaper). Bakom satsningen står Stockholms stad, Solna stad, Stockholms läns landsting, näringslivet i form av fyra privata forskningsstiftelser samt de tre lärosätena Karolinska Institutet, Kungliga Tekniska högskolan (KTH) och Stockholms universitet. Aktörerna verkar tillsammans genom stiftelsen Stockholm Science City.

Fram till 2025 kommer minst 50 miljarder kronor att investeras i Karolinska-Norra Stationsområdet. Detta gör satsningen till den största investeringen i Sverige någonsin.

- Stockholm-Uppsalaregionen är redan idag världsledande inom life science. Med det som bas har vi nu en möjlighet att tillsammans med de tre internationellt framstående universiteten i Stockholm utveckla ett unikt område i Karolinska-Norra Stationsområdet inom en av de stora framtidsbranscherna, säger stiftelsens ordförande landshövding Per Unckel.

Redan idag finns 60 procent av Sveriges företag inom bioteknikområdet i Stockholmsregionen (inklusive Uppsala) och den andelen kommer att öka, enligt Per Unckel. Genom den unika blandningen av forskning, sjukvård och näringsliv som nu ska etableras i Karolinska-Norra Stationsområdet kommer antalet företag i inom bioteknikområde att öka än mer och dessutom ökar den internationella konkurrenskraften.

Per Unckel lyfte även fram att forskningssamarbetet Science for Life Laboratory (som KTH, Karolinska Institutet och Stockholms universitet) fick drygt 100 miljoner kronor till inom området molekylär biovetenskap i regeringens satsning på strategiska forskningsområden.

Vid presseminariet medverkade företrädare för de tre lärosätena som är inblandade i utvecklingen av Karolinska-Norra stationsområdet. Det var Kåre Bremer, rektor vid Stockholms universitet; Peter Gudmundson, rektor vid KTH och Hans Forssberg, prorektor vid Karolinska Institutet.

Som exempel på ett forskningsområde vid Stockholms universitet som ska ingå i Science for Life Laboratory lyfte Kåre Bremer fram bioinformatik. Han betonade också att Stockholmsregionen har en fantastisk resurs i de tre lärosätena. Men han sade samtidigt att många aktörer, såväl nationellt som internationellt, inte förstått den samlade potential som lärosätena har.

- Våra tre lärosäten måste samarbeta närmare för att kunna räkna med att få än en större andel av forskningsanslagen och därmed öka den internationella konkurrenskraften, sade Kåre Bremer.

Professor Mathias Uhlén vid KTH ska leda det nya Science för Life Laboratory. Han ser samarbetet som en unik satsning där medicinsk forskning vid Karolinska Institutet kan lyftas ytterligare när man adderar forskning inom teknik vid KTH och bioinformatik vid Stockholms universitet.

Kontaktuppgifter Kåre Bremer: kare.bremer@adm.su.se eller tfn 073-3669169

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.