Nu står växterna i Bergianska trädgården enligt aktuell forskning

Nu står växterna i Bergianska trädgården enligt aktuell forskning

De växter som är nära släkt står tillsammans. Här kan man botanisera bland 1400 blomväxter från hela världen. Foto: AnnSofie Börjesson.

År 2007 påbörjades arbetet med att göra om den systematiska avdelningen så att den bättre ska visa växternas släktskap. Nu är den nya växtsystematiska avdelningen klar. Äntligen står växterna enligt aktuell forskning. På tre temavisningar får besökarna veta mer.

Ända sedan 1800-talets slut har Bergianska trädgården haft ett stort och innehållsrikt växtsystematiskt* område med syfte att visa på växternas mångfald och klassifikation. Området anlades av dåvarande Professor Bergianus Veit Wittrock och spelade den tidens syn på växternas släktskap. År 2007 påbörjades ett omfattande arbete med att göra om Systematiska avdelningen så att den ska visa växternas släktskap enligt aktuell forskning. Samtidigt har anpassningar gjorts för att göra området mer överskådligt, lättskött och pedagogiskt och fysiskt tillgängligt. Nu är den nya Systematiska avdelningen klar, men fortfarande är huvudstrukturen, utsträckningen och idén om området densamma som på 1800-talet.

Under de åtta åren som gått har stora omflyttningar genomförts. Nu står växterna enligt det system som presenterades av The Angiosperm Phylogeny Group (APG) 2009 och som bygger på klassificering av växternas släktskap framtaget med hjälp av DNA-data. Birgitta Bremer, Professor Bergianus 2002-2014, är en av de medverkande i APG.

(*Växtsystematik är läran om växternas biologiska mångfald, evolutionära historia och deras inbördes släktskap.)

Visningar i Systematiska avdelningen

Systematik förr och nu

1 september, kl 17.00
En visning om hur man har kategoriserat växter på olika sätt och av olika anledningar genom tiderna. Vi berättar om hur klassifikationen har ändrats ända från antikens Theophrastos, via Linné och Engler till Angiosperm Phylogeny Group (APG).

Skapandet av den nya Systematiska avdelningen
2 september, kl 13.00
Trädgårdsmästare och botanist berättar om tankar, lärdomar och erfarenheter efter åtta års arbete.

Utvecklingen av den Systematiska avdelningen under 125 år

4 september, kl 17.00
Nedslag i Systematiska avdelningens historia från Wittrocks 1800-talsanläggning till Bremers nutid, med hjälp av bilder ur arkiven. 50 kr.

Lars Gunnar Reinhammar, botanist, 08-545 91707, larsgunnar@bergianska.se

www.bergianska.se/press
www.bergianska.se/systematiskaavdelningen

Regioner

Stockholms universitet är ett av Europas ledande universitet i en av världens mest dynamiska huvudstäder. Hos oss är fler än 60 000 studenter, 1800 doktorander och 5000 medarbetare verksamma inom det naturvetenskapliga och humanistisk-samhällsvetenskapliga området. En relation med Stockholms universitet är meriterande oavsett om du är student, forskare eller intressent. Hos oss ger utbildning och forskning resultat. www.su.se

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.