Otydlig gräns mellan arbete och privatliv i sociala medier

Otydlig gräns mellan arbete och privatliv i sociala medier

Sociala medier förändrar hur vi förhåller oss till arbetet och suddar ut gränsen mot vårt privatliv. De gör också fler människor till offentliga personer, enligt en kommande avhandling från Stockholms universitet. Steffi Siegert vid Företagsekonomiska institutionen uppmanar arbetsgivare att diskutera användningen av sociala medier.

På sociala medier som Facebook, Twitter och LinkedIn håller vi vänner uppdaterade om vad vi gör, men det är snart lika vanligt att vi delar med oss av information kopplat till vårt arbete.

– Vi delar arbetsgivarens inlägg om olika aktiviteter och kampanjer, liksom forskning och artiklar som på något sätt rör vårt jobb. När associationen till arbetsplatsen blir så tydlig som på sociala medier suddas gränsen mellan arbete och privatliv ut, men även gränsen mellan offentligt och privat. Förut var det ett problem i yrken som politiker eller skådespelare, men nu blir det en utmaning för fler, säger Steffi Siegert, doktorand vid Företagsekonomiska institutionen vid Stockholms universitet.

Forskningen fokuserar på idédrivna organisationer, en sektor där de anställda kan antas dela värderingar med sin arbetsgivare. Resultaten visar att arbetsrelaterad aktivitet i sociala medier är väldigt vanligt inom sektorn, men beteendet finns även på andra arbetsplatser enligt Steffi Siegert.

– Entreprenören är ett exempel på en typisk aktör som är benägen att använda sitt sociala nätverk för att stärka det egna företagets mål.

Enligt avhandlingen är de mest pådrivande faktorerna arbetsgivare som direkt eller indirekt uppmanar anställda att dela information på sociala medier, och ett outtalat grupptryck från engagerade kollegor som är aktiva online.

För en organisation är det nästan alltid positivt att anställda sprider information i sina personliga nätverk. Det ger trovärdighet och bidrar till varumärkesbygget. Men det sker ofta utanför arbetstid, och det gör att gränsen mellan fritid och arbete blir otydlig. Samtidigt har sociala medier vissa egenskaper som gör den enskilda anställda mer synlig och kopplingen mellan organisationen och individen blir väldigt tydlig. Enligt Steffi Siegert är det därför dags för arbetsgivare att diskutera frågan och ta fram en policy kring sociala medier.

– I många organisationer förväntas du vara aktiv på sociala medier, och det breddar synen på vad som ingår i arbetet till att inkludera ett privat engagemang. Det är viktigt att chefer förstår de utmaningar som finns och att organisationen tydligt kommunicerar hur individen kan hantera dem, säger Steffi Siegert.

Ytterligare information: Steffi Siegert, doktorand Företagsekonomiska institutionen, Stockholms universitet. E-post: ssi@sbs.su.se Tfn: 076-589 41 81

Stockholms universitet är ett av Europas ledande universitet i en av världens mest dynamiska huvudstäder. Hos oss är fler än 60 000 studenter, 1800 doktorander och 5000 medarbetare verksamma inom det naturvetenskapliga och humanistisk-samhällsvetenskapliga området. En relation med Stockholms universitet är meriterande oavsett om du är student, forskare eller intressent. Hos oss ger utbildning och forskning resultat. www.su.se

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.