Premiär för direktsänd akademisk talkshow

Premiär för direktsänd akademisk talkshow

Crosstalks heter webbtv-programmet som har premiär den 20 november. Här möter du livliga och intressanta diskussioner mellan ledande forskare, publiken på plats och människor runtom i världen. Ett av syftena är att locka internationella toppforskare till Stockholm, men också att väcka en nyfikenhet bland världens unga talanger för Stockholmsregionen med dess lärosäten och företag. Bakom programmet står Stockholms universitet och KTH.

Crosstalks är en akademisk talkshow med fokus på intressanta presentationer av kunskap, goda idéer och tänkvärda tankar kring spännande ämnen på global nivå. I publiken sitter studenter från lärosätena som får chansen att ställa frågor till ledande forskare i ämnen som engagerar dem, men även tittare på nätet runt om i världen kommer att kunna ringa in via Skype för att ställa frågor.

Stjärnor inom akademien
Bakom webbtv-konceptet står Stockholms universitet och KTH tillsammans med Tomas Axelsson, producenten bakom tv-programmet Klass 9A. Programledare är författaren och journalisten Johanna Koljonen. Bland gästerna i det första programmet återfinns forskarna och professorerna Johan Rockström, Åsa Moberg, Per Krusell och Pontus Braunerhjelm.

Den världsberömde filmaren och fotografen Mattias Klum medverkar också via Skype, liksom Josh Lerner, professor vid Harvard Business School och en av världens främsta experter på riskkapitalfinansiering.

– Vi vill visa upp forskarna som de rockstjärnor dessa supertalanger är. Talang lockar som bekant talang, och att inspirera är viktigt. Vi lever i en tid där tekniken, distributionen och produktionerna finns. Ledande universitet är en källa till kunskap och idéutbyte, men har tyvärr tappats bort i mediebruset, säger producenten Tomas Axelsson.

En bredare roll i samhällsutvecklingen
Initiativet till Crosstalks och valet att arbeta med webb-tv är ett sätt till att öka synligheten för lärosätenas forskning och utbildning i bred bemärkelse.

– Satsningen på ett gemensamt tv-program som sänds över internet är ett sätt att samla och kombinera den attraktionskraft som finns i Sverige, Stockholm och våra lärosäten. Crosstalks rimmar också väl med Stockholms stads vision för 2030. Från att under lång tid i huvudsak ha verkat nationellt med grundutbildning, forskarutbildning och forskning har universitet och högskolor, inte bara i Sverige utan även i andra länder, successivt kommit att få en allt bredare roll för samhällsutvecklingen, den här satsningen är ett sätt att lyfta fram detta internationellt, säger Kåre Bremer, rektor på Stockholms universitet.

Korsbefruktning genom nya synvinklar
Genom att ta en rad stora globala frågor och betrakta dem från olika håll och med nya synvinklar blir det ett både spännande och dynamiskt korsbefruktande. De tre första ämnena att diskutera är "How to save capitalism", "The battle for entrepreneurs" och "How to save the world". Varje ämne kommer att diskuteras från en rad olika perspektiv. Till exempel kommer "How to save capitalism" inte bara att diskuteras av ekonomer, utan även psykologen Henry Montgomery kommer att fördjupa ämnet.

– Crosstalks är en arena där forskare och ledare inom olika delar av det globala samhället möter varandra och en aktiv publik i nya och oväntade konstellationer. Vi vill också väcka en nyfikenhet bland unga talanger både i Sverige och runtom i världen för Stockholmsregionen med dess lärosäten och företag. Det kan på sikt innebära att fler vill komma hit som student eller forskare, säger Linda Carlsson, som är en av projektledarna för Crosstalks och jobbar på Stockholms universitet.

Det första programmet av Crosstalks sänds tisdag den 20 november klockan 17:00 svensk tid på www.crosstalks.tv

För ytterligare information
Linda Carlsson, projektledare Stockholms universitet, tfn 08-16 22 56, 070-329 76 63, e-post linda.carlsson@su.se

Stockholms universitet är ett av Europas ledande universitet i en av världens mest dynamiska huvudstäder. Hos oss är fler än 60 000 studenter, 1800 doktorander och 5000 medarbetare verksamma inom det naturvetenskapliga och humanistisk-samhällsvetenskapliga området. En relation med Stockholms universitet är meriterande oavsett om du är student, forskare eller intressent. Hos oss ger utbildning och forskning resultat. www.su.se

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.