Stiftelsen Staten och Rättens journalistpris till Anders Andersson

Stiftelsen Staten och Rättens journalistpris om 15 000 kronor för år 2007 har den 12 november tilldelats redaktör Anders Andersson.

I motiveringen står att Anders Andersson "... i många år (har) stått på de normala inkomsttagarnas och småspararnas sida i kampen för ett hyggligt liv. I såväl Expressen som hans egna tidskrifter, Privata affärer och Driva eget och kanske särskilt i Sveriges radios program om privatekonomi har han alltid stått för ett ovanligt sunt förnuft. Hans råd har lärt människor att varken låta sig skinnas av "businesshajar" eller avstå mer än rimligt till skatt. Dessutom har han alltid inspirerat sina rådsökande att njuta av de slantar som genom hederligt arbete blir över. Anders Andersson får vår respekt och 15 000 kronor för sin medmänskliga insats i siffrornas värld."

Stiftelsen Staten och rätten har till ändamål att främja vetenskaplig forskning genom att stödja undersökningar rörande rättsförhållandet mellan staten och den enskilde medborgaren, särskilt den enskildes rätt till frihet i andligt, fysiskt och ekonomiskt hänseende. Bidrag kan utgå för utförande av en viss forskningsuppgift eller som erkänsla för en redan utförd, särskilt framstående
prestation. Som stipendiat kan utses icke blott den som ägnat sig åt vetenskapligt arbete utan även annan som främjat stiftelsens syfte.

Stiftelsens styrelse har beslutat att från och med 1986 - i den mån förtjänta kandidater finnes - utdela stipendium som belöning till journalist, som i sin verksamhet gjort särskilda insatser i linje med stiftelsens intentioner.

Alf Bolin, professor och stiftelsens ordförande, tel 16 26 01
Bengt Johansson, kanslichef och stiftelsens ordförande, 16 20 49

Bild från prisutdelningen finns här.

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.