Stockholms universitet satsar 10 miljoner kronor på studentliv och inflytande

Den 1 juli 2010 avskaffas en lag med anor från 1660-talet - det obligatoriska medlemskapet i studentkår för attfå studera och tentera på högskolenivå. För att säkra studenternas framtida inflytande och för att destudiesociala aktiviteter, som kåren nu ansvarar för ska fortsätta, avsätter Stockholms universitet nästan tio miljoner kronor om året till studentverksamhet.

I dag är det obligatoriskt för alla studenter i Sverige att vara med i en studentkår.Det innebär att enavgiftska betalas till en kår för att få studera och ta poäng på universitet. När obligatoriet avskaffas blir medlemskapet frivilligt. En stor del av arbetet med studentinflytande, stödfunktioner, studiesociala aktiviteter, arbetsmarknadsdagar och mentorsprogram blir då utan pengar.Stockholms universitetsbeslut innebär att denna breda verksamhet kan fortsätta även efter att obligatoriet avskaffas.

- Jag hoppas att vi kan upprätthålla ett fortsatt starkt studentinflytande vid Stockholms universitet. Samarbetet med studenterna är av stort värde för den utbildning som bedrivs. Som universitet ligger det i vårt intresse att ta ett ansvar för detta kan fortsätta, säger Kåre Bremer, rektor för Stockholms universitet.

För arbete med studentinflytande avsätter Stockholms universitet 4350000 kronor per år. Denna del av det ekonomiska stödet ska användas till doktorandombud, studentombud, studiemiljö och insatser för jämlikhet. Studiesocial verksamhetfinansieras med 1700000 kronor per år universitetet.Denna del omfattar mottagning av internationella studenter, arbetslivskontakter och kontaktskapande aktiviteter.

Universitetets beslut räddar även Gaudeamus, studentkårens tidning som givits ut sedan 1924. Den kan nu fortsätta att komma ut till alla studenter med samma frekvens och i samma form som tidigare. Tidningen kommer att erhålla stöd från universitetet med 1800000 kronor per år. Dessutom kommer fakultetsföreningarna att tilldelas totalt två miljoner kronor per år.

Hur medlen har används ska regelbundet redovisas för Stockholms universitet.

Andrey Tibajev är ordförande för Stockholms universitets studentkår. Han berömmer universitetet för att arbeta proaktivt och som första universitet i Sverige lämna klart besked om hur studenternas intressen ska tillvaratas efter kårobligatoriets avskaffande.

- Vi är väldigt stolta över detta besked, den ersättning på 105 kr per helårsstudent som regeringen beslutat om att studentkårerna ska få räcker inte på långa vägar för allt arbete som bedrivs. Nu visar universitetsstyrelsen tydligt att detta är en viktig fråga som är värd att stödjas ekonomiskt.

Fakta om studentkårer vid Stockholms universitet:
Stockholms universitets studentkårer arbetar aktivt med att organisera och utveckla studentmedverkan i högre utbildning. Kårerna företräder studenters intressen lokalt, regionalt och nationellt och arbetar långsiktigt med utbildningspolitisk påverkan. Kårerna tillhandahåller även ett brett spektrum av studentstöd och studentservice med bland annat studentbostäder, kurslitteratur, mat och träning och medlemsrabatter. Studentkårerna är också ett nav för informell kompetensutveckling och arrangerar temadagar, arbetsmarknadsdagar, seminarier och skapar sociala mötesplatser för ett levande campus.

För ytterligare information kontakta:

Kåre Bremer, rektor, Stockholms universitet, mobil 0733-669169

Andrey Tibajev, ordförande, Stockholms universitets studentkår, mobil 0707-674621

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.