Universitetet vässar klorna i näringslivskontakterna

Stockholms universitet bildar en ny funktion med uppgift att bygga upp forskarnas näringslivskontakter och att föra ut forskning med möjligheter till kommersiell utveckling till det omgivande samhället. - Det finns stor potential till kommersialisering när det gäller den forskning som bedrivs här vid Stockholms universitet, både på produkt- och tjänstesidan. Vi har kanske inte varit tillräckligt duktiga på att visa det. Genom den nya funktionen har vi resurser att utöka kommunikationen kring den forskning som bedrivs här. Vi ska också erbjuda ett bättre stöd till våra forskare i deras kontakter med näringsliv och finansiärer, säger informations- och kommunikationschef Sofie Mauritzon. Utvecklingen av funktionen leds av den nye näringslivschefen, Thomas Arctaedius, som är nyrekryterad till Stockholms universitet. Med en bakgrund som doktor i kärnfysik har han en stark koppling till forskningen. Han har också en lång erfarenhet som entreprenör och företagsutvecklare i flera teknikföretag. Senast har han arbetat med kommersialiseringsfrågor vid Kungliga tekniska högskolan (KTH). Han blir även VD för SU Holding AB. - Mina viktigaste uppdrag blir, att i samarbete med den nya näringslivskoordinatorn Regina Summer, ta initiativ till och driva samarbetsprojekt och allianser med näringslivet. Med våra samlade erfarenheter från området kan vi också erbjuda professionellt stöd på vägen mot kommersialisering av forskningsresultat. Det kan handla om allt från att hitta potential till kommersialisering till att bistå med erfarenheter från lyckade och misslyckade projekt, säger Thomas Arctaedius. Thomas Arctaedius tillträder sin tjänst den första februari 2006. För mer information kontakta: Sofie Mauritzon, informations- och kommunikationschef, Stockholms universitet, tfn 08-16 26 62 mobil 070-302-26 62 e-post sofie.mauritzon@eks.su.se Thomas Arctaedius, näringslivschef, tfn 08 - 674 70 26 mobil 070 - 540 70 26, e-post thomas.arctaedius@eks.su.se

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.