BioDriv samlar biodrivmedelsbranschen

Det nya nätverket för biodrivmedelsföretagen, BioDriv, samlades under torsdagen med en konferens i Stockholm med omkring 100 deltagare. Vid konferensen möttes branschföreträdare och politiker för att diskutera villkoren för biodrivmedel. Budskapet från branschen är entydigt:

– De politiska partierna måste ge oss tydliga spelregler så att vi kan börja investera i produktion av de klimatsmarta biodrivmedlen. De tekniska lösningarna finns, råvarubasen finns, det finns konkreta investeringsplaner. Och det kan göras med lönsamhet, om de fossila bränslena betalar sin miljökostnad. Det säger Gustav Melin, vd i Svebio, som tagit initiativ till BioDriv.

Under konferensen gavs många exempel på hur utvecklingen idag begränsas av att styrmedlen är för dåliga eller osäkra.

– Den kvot för biodrivmedel i diesel som nu föreslås ligger alldeles för lågt. Den kommer att tvinga oss att minska inblandningen av vår klimatsmarta hvo-biodiesel, berättade Helena Samuelsson från Preem.

Den svenska klimateffektiva etanolproduktionen hotas av import av ”ful-etanol” genom nya tullregler. Och försäljningen av fordon som kan köra på biodrivmedel har nästan helt upphört på grund av alltför svaga och kortsiktiga styrmedel.

– Biodrivmedelsföretagen är ense om de krav man ställer på politikerna. De vill ha långsiktiga och stabila styrmedel som gör det möjligt att investera. Och de vill ha ett system som belönar de drivmedel och system som ger bäst klimatnytta. Det senare gäller både fordon och drivmedel, sammanfattar Gustav Melin.

För ytterligare information:
kontakta Gustav Melin, tel 070-524 44 00, eller Jonas Ericson 076-122 89 46.

Presentationer från konferensen BioDrivmedelsvalet 28 november