Straffskatt på biodrivmedel ger mer utsläpp

Den straffbeskattning som föreslås för biodrivmedel innebär en försämrad miljö- och klimatstyrning inom transportsektorn och försvagar den svenska klimatpolitiken. Straffskatterna gör det också svårare att nå målet om en fossiloberoende transportsektor 2030. Den svenska regeringen måste agera kraftfullt för att få en annan tolkning av EU:s regelverk, så att det blir möjligt att använda styrande miljöskatter i transportsektorn. Det skriver Svebio i sitt remissvar på Finansdepartementets promemoria Vissa punktskattefrågor inför budgetpropositionen 2016.

Regeringen föreslår i promemorian att det införs en straffskatt på etanol, E85, och att den redan införda straffskatten på rapsbaserad biodiesel höjs. Dessutom föreslås energiskatt på HVO-diesel. Skatterna på biodrivmedel är ett resultat av EU-kommissionens tolkning av sina egna statsstödsregler. Regelverket innebär i praktiken att de fossila drivmedlen bensin och diesel skyddas från priskonkurrens, och att den svenska koldioxidbeskattningen blir tandlös i transportsektorn. Förslaget kommer att fördröja omställningen från fossila drivmedel till förnybara biodrivmedel, och kommer att bli ett hårt slag särskilt mot etanolbränslet E85. Följden blir högre utsläpp av fossil koldioxid.

I remissyttrandet tar Svebio också upp förslagen om att höja koldioxidskatten för företag utanför den handlande sektorn och att begränsa skatteavdragen för storskaliga projekt för elproduktion för egen användning. I bägge fallen stödjer Svebio regeringens förslag. När det gäller skattefriheten för egenproduktion vill Svebio dock ha en högre gräns för beskattning än regeringen, 100 kW istället för regeringens förslag om 32 kW.

För ytterligare upplysningar kontakta Kjell Andersson tel 070-4417192.