Katrineholm kommun hyllades på Bie skola

Katrineholm kommun hyllades på Bie skola

Åtta av tio svenskar vill ha kyckling från svenska bönder och som boende i Katrineholm kan du vara stolt över din kommun. Till skillnad från många andra kommuner i landet serverar Katrineholm svensk kyckling till sina barn och äldre. Det uppmärksammades under dagen med ett oväntat besök på Bie skola. Tillsammans med den Gula Pippin lämnade bonden Henrik Carlsson över diplom till Camilla Wiström, avdelningschef kommunservice och Anneli Hedberg, ordförande Service och tekniknämnden.

- Det är fantastiskt roligt att vara här på Bie skola idag. Att Katrineholm väljer att servera kyckling som växt upp på våra gårdar betyder mycket för oss. Dels för att de stöttar oss bönder men framför allt för att det innebär god och nyttig mat till barn och äldre. Vår kyckling växer upp under goda förhållanden och är fri från konstigheter, en kyckling att vara stolt över, säger Henrik Carlsson kycklingbonde på Stenta Gård.

Ceremonin på Bie skola är en del i projektet ”Tacka en kommun”. Det är ett initiativ som branschorganisationen Svensk Fågel startat för att hylla kommuner som upphandlar en stor andel kyckling och kalkon från svenska bönder. Katrineholm är en av kommunerna som ligger i framkant, med hela 100 procent svensk kyckling på menyn är Katrineholm ett föredöme.

- För oss är det viktigt med bra råvaror och vi lägger stor vikt i att servera råvaror från trakten. Vi vill att barn och äldre ska få god och näringsrik mat, därför arbetar vi hårt för att upphandla enligt kriterier som innebär mycket svenska råvaror på menyn, säger Camilla Wiström, avdelningschef kommunservice

Åtta av tio svenskar vill ha mat från svenska bönder. Ändå är det många som serverar billigare importerade alternativ, endast två av tio kommuner och landsting har mål för hur stor andel som ska vara svenskproducerat, enligt SR Kaliber.

- Jag är stolt över att kommunens invånare får mat av högsta kvalitet och att vi samtidigt stöttar traktens bönder. Det är en situation som gynnar alla parter och jag hoppas att fler kommuner ute i landet tar efter den här modellen, säger Anneli Hedberg, ordförande Service och tekniknämnden.