Ägg delade ut ägg på Äggets Dag

Ägg delade ut ägg på Äggets Dag

På morgonen den 12 oktober möttes tusentals morgontrötta svenskar av en annorlunda syn - ett gående ägg i människostorlek som bjöd på ägg under morgonrusningen. Den 12 oktober var det nämligen Äggets dag, som i år firades ordentligt för första gången i Sverige.

Äggets dag, eller World Egg Day, instiftades redan 1996 och firas i många länder. Den infaller alltid den andra fredagen i oktober, vilket i år alltså var den 12 oktober.

Svenska Ägg uppmärksammade ägget genom att bjuda på färdigkokta ägg under morgonrusningen på ett antal orter. Sammanlagt 14 000 ägg delades ut av personer utklädda till ägg i Stockholm, Göteborg, Västerås, Eskilstuna och Enköping.

– Näringsmässigt är ägg bland det nyttigaste man kan äta. Det innehåller nästan alla näringsämnen och vitaminer vi människor behöver för att må bra. Ägg är också näringstät mat, det vill säga mycket näring i förhållande till antalet kalorier. Ägg är helt enkelt ett fantastiskt livsmedel som förtjänar att uppmärksammas lite äggstra en gång per år, säger Astrid Lovén Persson, verksamhetsledare på Svenska Ägg.

Näringsvärde per 100 g ägg (ett normalstort ägg väger ca 55 g)

Energi                         568 kj / 136 kcal

Protein                       12,3 g

Kolhydrater              0 g