Ägg och sill hör midsommaren till

Ägg och sill hör midsommaren till

Den fyrfaldige OS-guldmedaljören i matlagning Krister Dahl, executive chef på Gothia Towers, har tagit fram ett oemotståndligt sillrecept inför midsommaren 2013. Överraska nära och kära med matjessill vänd i pepparrot, ”potatiskaka” gjord på pressad färskpotatis och ägg samt brynt smör. Att äta ägg och sill är en av de starkaste och nyttigaste traditionerna på midsommar.  Sex av tio svenskar äter kokt ägg till sillen på midsommarafton, visar en undersökning från Svenska Ägg.

–Tre av fyra svenskar äter ägg på midsommarafton. Nästan sex av tio kombinerar kokt ägg och sill. Bland dem som är 56 år eller äldre är kombinationen kokt ägg och sill extra populär, säger Astrid Lovén Persson, verksamhetsledare på Svenska Ägg.

Färskpotatis i all ära och eftersom variation förnöjer har OS-mästaren Krister Dahl hottat upp den vanliga färskpotatisen i detta midsommarrecept.

Recept: Pressad färskpotatis och ägg smaksatt med brynt smör samt matjessill.

200 g färskpotatis

5 hårdkokta ägg, grovt delade

60 g smör, brynt

1 knippe gräslök, hackat

4-6 matjesillfiléer

1 bit pepparrot

2 msk krasse

Gör så här:

Koka potatisen och häll av vattnet, låt den ånga av och svalna lite. Mosa i sönder potatisen lite med gaffel och vänd i ägg, gräslök och smör. Smaksätt med salt och peppar, pressa hårt i t.ex. en rak sockerkaksform. Ställ in i kyl och låt den stelna. Skär sedan upp stavar och lägg upp på tallrik eller fat. Dela matjessillen och vänd runt den med riven pepparrot och krasse.

Tips: låt den pressade potatisen stå framme en stund innan servering, Spara lite av det brynta smöret och slå över vid servering.

Mer statistik om svenskarnas midsommarfirande

·  Sex av tio svenskar firar midsommar med familj och släkt medan 37 procent har midsommarfest med kompisar.

·  Var femte svensk håller sig vaken större delen av midsommarnatten, lika många dansar kring midsommarstången. 18 procent leker sällskapslekar medan endast sex procent går ut och dansar.

·  Var fjärde kvinna och var tionde man brukar göra en blomsterkrans och sätta i håret.

·  Fem procent av kvinnorna och två procent av männen plockar sju sorters blommor och lägga under kudden.

Källa: Svensk Ägg