Glad påsknyhet: Rekordhög andel svenska ägg

Glad påsknyhet: Rekordhög andel svenska ägg

Svenska folket vill ha ägg från Sverige. Färska siffror från Jordbruksverket visar att andelen svenska ägg låg på hela 97,5 procent under förra året, en ökning med nästan fem procent jämfört med året innan. En glad nyhet inför äggets stora högtid – påsken.

Det var många år sedan konsumtionen av just svenska ägg var så hög. 2019 var 97,5 procent av äggen svenska, en nivå som vi inte har haft sedan slutet av 1990-talet. 2018 var andelen 92,8 procent, vilket innebär en ökning med 4,7 procentenheter mellan de båda åren.

– Det är fantastiska siffror. Vi, och många med oss, jobbar hårt för att lyfta fram våra svenska mervärden. Det här är ett kvitto på att arbetet med att certifiera det svenska ägget har givit resultat. Det visar också att konsumenterna värderar våra svenska mervärden högt, säger Marie Lönneskog Hogstadius, verksamhetsledare på branschorganisationen Svenska Ägg.

Äggkonsumtionen i landet har dessutom ökat med drygt trettio procent under det senaste decenniet. År 2010 köpte svenskarna 75 606 ton färska ägg och 2019 hade mängden ökat till 100 261 ton, en ökning med 32,6 procent.

Ett nyttigare påskägg

Att lyxa till det och frossa i ägg under påsken har länge varit en tradition i Sverige. Vi använder det i maträtter, i äggjakten eller som familjeaktivitet där man dekorerar och färgar dem på de mest kreativa sätt.

– Ägget är ett givet inslag under påsken. Väljer man den nyttigare varianten av påskägg så får man dessutom i sig nästan alla näringsämnen som kroppen behöver, säger Marie Lönneskog Hogstadius.

Det är inte bara i Sverige som vi gillar ägg. Några av de länder där de äter flest ägg per capita är i Japan, Malaysia, Mexiko och Ryssland. Och att måla ägg är en tradition för fler än oss. Bland annat skriver Huffington Post att det finns en tradition inom ortodoxa och katolska kyrkan att färga äggen röda, vilket ska spegla Jesu blod på korset. De skriver också att personer i tusentals år har firat det iranska eller persiska nyåret, Nowruz, genom att bland annat dekorera och måla ägg. I staden Lausanne i Schweiz är ”påskmosaik” en lokal tradition där det under påsken säljs färgade ägg i syfte att skapa ett gigantiskt mosaikkonstverk. 2018 års mosaik bestod av nästan 40 000 ägg och föreställde en sjöjungfru som håller en korg fylld med ägg, med inspiration från den schweiziske serietecknaren Bernard Cosendai.

Läs mer om ägg i äggrapporten: http://www.svenskaagg.se/?p=21616

Äggkonsumtionen beräknas utifrån den mängd ägg som kommer från branschorganisationen Svenska Äggs medlemmar och säljs för konsumtion. Gårdsförsäljning eller mixade produkter är ej inräknade.