Glatt par Årets Äggföretagare

Friska höns som värper bra. Det är två av skälen till att det äkta paret Thomas och Inger Pettersson har tilldelats priset Årets Äggföretagare 2012.
– Överraskande. Men också roligt. Vi är jätteglada.
Så kommenterar de två äggproducenterna utnämningen som för första gången går till en halländsk hönsgård.

Gården ligger strax utanför Falkenberg. Här har Thomas och Inger Pettersson både hästar, kycklingar och höns. Hö till hästarna odlas på gårdens åkrar medan fodret till kycklingarna och hönsen köps in från en näraliggande fodertillverkare.

När kycklingarna är cirka 16 veckor gamla uppnår de ”unghönsåldern” och då flyttas hönsen över i värphönsstallet som är inrett med bland annat reden för den värpning av ägg som strax börjar. Därmed är äggproduktionen igång.

Både Thomas och Inger ägnar mycket tid åt sina djur.

– Thomas sköter kycklingstallet och han är också mycket hos hönsen. Thomas är så noggrann och det är bra för djuren, berättar Inger.

– Inger tar framför allt hand om äggen och ser till att de kvalitetskontrolleras, packas och ställs i kylrummet. Att även äggen tas väl omhand är jätteviktigt, säger Thomas.

I motiveringen till utmärkelsen Årets Äggföretagare 2012, sägs att Thomas och Inger Pettersson är ett föredöme när det gäller ordning och reda. Det gäller både i praktiken i ute i stallet och på kontoret när hönsens hälsa och produktionen av ägg ska dokumenteras. Petterssons är också duktiga på smittskydd och god hygien, vilket är sådant som håller hönsen friska. Thomas deltar dessutom i äggbranschens gemensamma arbete för en god hälsa bland de svenska hönsen.

Årets Äggföretagare utses årligen av Svenska Ägg och detta var femte gången som priset delades ut. Målet med utmärkelsen är bland annat att lyfta fram goda förebilder inom den svenska äggnäringen.

För mer information och bild på pristagarna:
Kontakta Svenska Äggs verksamhetsledare Astrid Lovén Persson, telefon: 073-823 08 90 och e-post: astrid.loven.persson@svenskaagg.se.

Årets Äggföretagare 2012, Thomas och Inger Pettersson, nås på telefon 070-534 21 66. Svenska Ägg är den svenska äggnäringens branschorganisation.