Travkusk snabbast i elbilsracing

Travkusk snabbast i elbilsracing

Erik Adielsson är segerrik i travsulkyn men något som liknar biltävling har han aldrig kört förut. Men på Täby Galopp var det han som vann elbilsuppvisningen Racing med Rena hästkrafter.

Adielsson fick i första heatet möta stjärnjockeyn P-A Gråberg och segern där blev mycket knapp.
- Jag såg Ramona Karlsson när hon tränade tidigare idag och får jag välja så vill jag inte möte henne, var Adielssons spontana kommentar inför den final som väntade senare under kvällen då också JR Förvaltning Stockholms Stora Pris skulle avgöras.

Nästa heat i Racing med Rena hästkrafter stod mellan mc-drottningen Annie Seel och Ramona Karlsson. Landslagsföraren i rally hamnade ute i det lösa spåret och den lilla elbilen bara spann i sanden. Men Karlsson bet ihop och när hon väl fick fäste under hjulen bar det av mot heatseger. Hon hade då rattat Taxi 020:s eldrivna Mitsubishi.

I finalen kördes Peugeot iOn och Ramona Karlsson drog lotten med det mjuka innerspåret. Där såg hon Erik Adielsson segla iväg mot en solklar seger under en molnfri himmel.
- Jag vill alltid vinna så det var verkligen trist att jag inte hittade något fäste. Jag får hoppas att det går mycket bättre i helgen och South Swedish Rally, konstaterade Ramona Karlsson.

Intresset för de fyra elbilarna på plats var mycket stort och uppvisningen kunde genomföras på bästa sätt. Det enda publiken hörde var lite ljud av sand som rumlade om i hjulhusen. Synintrycket var desto högre, små bilar som - när det var fäste - flög fram över banan.
Svenska Bilsportförbundet firar i år 75-års jubileum och kommer att genomföra ytterligare två elbilsevent i sommar, ett i Östersund och ett i Västerås.

För ytterligare information vänligen kontakta
Annemo Friberg
annemo.friberg@sbf.se

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 20 000 förare giltig tävlingslicens, och antalet licensierade funktionärer är ungefär lika stort.
Antalet medlemmar som tillhör klubbar anslutna till Bilsportförbundet är cirka 107 000, fördelade på 470 klubbar. Sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM eller EM.