Ida Johansson. Foto från föreställningen Trollkarlen från OZ, Glada Hudikteatern

UPP-pristagare 2016: Ida Johansson

UPP-priset kategori 1 tilldelas en person med Downs syndrom som genom praktisk handling visar initiativförmåga och vilja att utveckla sig själv samt banar väg för andra.

Ida Johansson tilldelas 2016 års UPP-pris för att hon med sin kreativa skådespelartalang inte låter sig begränsas av sin funktionsnedsättning utan visar att det går att leva sin dröm.

Hon intar scenen med stark utstrålning och skickligt utspel och har välförtjänt blivit en av profilerna i Glada Hudikteatern. Med idérikedom, framåtanda och strävan efter att utveckla sig själv som skådespelare utmanar hon samhällets fördomar om personer med Downs syndrom. Genom att bjuda på sig själv och ta plats i många olika sammanhang inspirerar Ida Johansson andra unga till att förverkliga sina drömmar.

UPP-priset delas ut i Stockholm lördagen den 19 november 2016

Mer info om UPP