Omtyckt idrottsledare i Skåne blev årets vuxenstöd

Svenska Skolidrottsförbundet har utsett vinnaren av utmärkelsen "Årets vuxenstöd". 2012/2013 heter vinnaren Ted Åhs. Ted är vuxenstöd på Klågerupskolans IF i Svedala och har på kort tid gjort föreningen till ett föredöme för barn- och ungdomsidrott i Sverige. Föreningen Klågerupskolans IF har redan tidigare i år tagit hem priset Årets idrottsförening i Skåne som delas ut av Skånes idrottsförbund och var då den yngsta förening av få priset med sina 2,5 år på nacken.

Årets vuxenstöd ska vara en person som betyder mycket för den skol-IF där den är aktiv och får föreningen att leva, barn och ungdomar att utvecklas, trivas och må bra. Det är inte meningen att priset måste gå till vuxenstöd vars föreningar vinner flest tävlingar eller har flest medlemmar. Priset syftar till att uppmärksamma föreningar där unga ges möjligheten att ta eget ansvar, själva leda och planera aktiviteter och där barn och unga som annars inte motionerar hittar en plats att må bra och röra på sig. Priset är tänkt som en uppmuntran till de vuxna som lägger ned tid och engagemang för att ge barn och ungdomar en aktiv och meningsfull fritid i en skol-IF.

Motiveringen:
"Ted Åhs tilldelas Skolidrottsförbundets utmärkelse ”Årets vuxenstöd 2012/2013”. Årets vuxenstöd ska vara en person som betyder mycket för den skol-IF där den är aktiv och får föreningen att leva, barn och ungdomar att utvecklas, trivas och må bra. Ted Åhs mer än någon annan personifierar tanken med ett vuxenstöd i en skolidrottsförening. I Klågerupskolans IF är det barnen och de unga som är i fokus. Det är deras förening. Det är deras plats att ta ansvar, att växa och att utvecklas. Ted är det stöd som barnens inneboende kraft vilar på. Han är en mycket omtyckt ledare och de uppskattande orden från medlemmarna tar aldrig slut. Ted har med sin stora kärlek till idrotten och till barn och unga på kort tid tillsammans med medlemmarna byggt upp en förening som är en förebild inom Skolidrottsförbundet. Föreningens förmåga att skapa idrottsglädje bör dessutom kunna vara en inspiration för hela idrottsrörelsen när det gäller att få unga människor att ha roligt med idrotten och engagera sig i föreningslivet. Ted har visat att en bra skolidrottsförening kan skapa mervärde också i skolan genom att bidra till en ökad gemenskap och bättre sammanhållning. Glädje, glöd och gemenskap är föreningens ledord. Det kunde lika gärna vara en beskrivning av Ted Åhs stora engagemang."