De tio svenska finalisterna i designtävlingen Sustainable Chairs

​Möt finalisterna i den nordiska designtävlingen Sustainable Chairs

Nu är de tio svenska finalisterna i designtävlingen Sustainable Chairs utsedda. Totalt kom det in 95 bidrag fördelat på de fem nordiska länderna. I december kommer de vinnande bidragen från Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island att presenteras i den nordiska paviljongen på FN:s klimatmöte COP24 i Katowice, Polen.

– Den svenska ”tio-i-topp-listan” i Sustainable chairs visar både på formsäker design och hållbart tänkande som en av de självklara utgångspunkterna i den kreativa processen, säger Mats Widbom, vd för Svensk Form.

De tio svenska finalisterna:

Solliden

Vilda Collection
Designer: Jonas Bohlin
Producent: Gemla

Den svenska juryn består av Bo Madestrand, chefredaktör på tidskriften Form, Emma Olbers, designer och creative director, och Lars Bülow, utställningsarkitekt, möbeldesigner och grundare av Möbeldesignmuseet i Stockholm.

Vinnaren presenteras den 25 oktober i Svensk Forms bibliotek på Skeppsholmen.
Varmt välkommen att vara med – anmäl dig här!

Här presenteras de tio finalisterna i de övriga nordiska länderna:

Tävlingen Sustainable Chairs är ett samarbete mellan Svensk Form, DOGA (Design og arkitektur i Norge), DDC (Dansk Design Center), Iceland Design Center och industrikonstförbundet Ornamo i Finland.

COP24 är namnet på nästa klimatmöte som planeras av FN. Datum för COP24 är 3-14 december 2018 och platsen är den gamla kolgruvorten Katowice nära Kraków i södra Polen. På mötet kommer ländernas delegater bland annat förhandla om hur Parisavtalet ska implementeras.

#COP24DESIGN #svenskform