Kranvattentävlingens delfinal i Linköping avgjord

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2010 13:23 CEST

Årets kranvattentävling lägger ytterligare en dimension till begreppet smak. Deltävlingar och final kommer äger rum på några av de bästa restaurangerna runt om i Sverige. Restauranger där krögarna ställer höga krav på kvalitet med närproducerade råvaror och där kranvattnet självklart hör hemma.

Dagens delfinal genomfördes i Linköping och Stångs Magasin där Finspång, Köping, Aneby, Norrköping, Vimmerby, Mjölby, Linköping, Tranås och Valdemarsvik tävlade. Juryn bestod av Solveig Sommarström/ordförande, Mischa Billing, David Moberg/sommelier och Christian Moborg/köksmästare

Resultatet blev enligt följande:

1:a plats: Valdemarsvik
Juryns motivering:
Läcker frisk doft med smak som både släcker törsten och är uppfriskande gott.

2:a plats: Linköping.
Juryns motivering:
Ett flödande gott vatten med balans och mjukhet.

Båda dessa kommuner är därmed klara att delta i riksfinalsen som sker på Café Opera i Stockholm den 17 november.

Juryn gav även särskilda hedersomnämnanden till följande kommuner:

3:e plats: Norrköping
Juryns motivering:
Törstsläckande friskt med mineraler och skön svalkande känsla.

4:e plats: Tranås
Juryns motivering:
Friskt och stramt med behaglig mineralitet och längd.

4:e plats: Mjölby
Juryns motivering:
Ett snällt och mjukt vatten med långt friskt slut.

Svenskt Vatten företräder vattentjänstleverantörerna i Sverige och vår vision är friskt vatten och rena sjöar. Medlemmarna i Svenskt Vatten levererar dricksvatten och tar emot avloppsvatten från ca 8 miljoner anslutna kunder. De är därmed Sveriges viktigaste livsmedelsproducenter och miljövårdsföretag. Svenskt Vatten företräder även de svenska vattentjänstleverantörerna inom den europeiska vattentjänstsorganisationen EUREAU med ca 400 miljoner kunder.