Kranvattentävlingens delfinal i Luleå avgjord

Pressmeddelande   •   Sep 28, 2010 16:25 CEST

Vi vill påminna om vilken fantastisk resurs vårt vatten är. I Sverige är kranvattnet rent och friskt och dessutom fantastiskt som måltidsdryck. I årets kranvattentävling fokuserar vi på detta och lägger deltävlingar och final på några av de bästa restaurangerna runt om i Sverige. Restauranger där krögarna ställer höga krav på kvalitet med närproducerade råvaror och där kranvattnet självklart hör hemma.

Dagens delfinal genomfördes i Luleå hos Hemma Gastronomi där Boden, Gällivare, Kalix, Luleå, Skellefteå, Umeå, Vilhelmina, Vindeln, Älvsbyn och Överkalix tävlade. Juryn bestod av Solveig Sommarström/ordförande, Mischa Billing/sommelier, Emelia Westerlund/sommelier och Emma Laiti köksmästare.

Resultatet blev enligt följande:

1:a plats: Överkalix
Juryns motivering:
Svalkande rent och törstsläckande friskt, med såväl stramhet som mjukhet.

2:a plats: Umeå
Juryns motivering:
Mjukt och fokuserat med mineraler och lång fint balanserad friskhet.

Båda dessa kommuner är därmed klara att delta i riksfinalen som sker på Café Opera i Stockholm den 17 november.

Juryn gav även särskilda hedersomnämnanden till följande kommuner:

3:e plats: Kalix
Juryns motivering:
Mjukt och snällt med uppfriskande lång eftersmak.

4:e plats: Vindeln
Juryns motivering:
Stramt friskt och mjukt sött med fint rent slut.

4:e plats: Luleå
Juryns motivering:
Mineraliskt och försvinnande gott med frisk mjukhet.

Svenskt Vatten företräder vattentjänstleverantörerna i Sverige och vår vision är friskt vatten och rena sjöar. Medlemmarna i Svenskt Vatten levererar dricksvatten och tar emot avloppsvatten från ca 8 miljoner anslutna kunder. De är därmed Sveriges viktigaste livsmedelsproducenter och miljövårdsföretag. Svenskt Vatten företräder även de svenska vattentjänstleverantörerna inom den europeiska vattentjänstsorganisationen EUREAU med ca 400 miljoner kunder.