Samsung silvertvättmaskiner och aggressiv kampanj

Pressmeddelande   •   Nov 02, 2006 12:03 CET

Öppet brev som avsänts från Svenskt Vatten till Ethel Forsberg, KEMI och Lars-Erik Liljelund, Naturvårdsverket med anledning av att Samsung åter börjat marknadsföra sin sk. "silvertvättmaskin"

Jag skriver nu till er för att vi i vattenbolagen behöver snabb hjälp i ett brådskande ärende.

Samsung lanserar återigen konceptet med en tvättmaskin som använder silver för baktericid verkan av tvätt och tvättmaskin. Lanseringen av tvättmaskinen sker just nu för fullt genom aggressiva reklamfilmer på TV3 och även TV4, genom olika återförsäljares annonsblad till Vi i Villa tidningen med mera.

se även Samsungs hemsida på:

Ett hushåll som använder sig av den här typen av tvättmaskiner släpper ut (minst) dubbelt så mycket silver som ett normalt hushåll. En utveckling i precis fel riktning anser vi på vattenbolagen. Det tillsatta silvret går antingen till recipient eller förorenar vår restprodukt, slammet, vars näringsämnen vi vill kunna återföra till jordbruket.

Samsung har i och med den stora kampanjen och återlanseringen helt nonchalerat vattenbolagens råd om att inte lansera denna tvättmaskin i Sverige.

Därför önskar vi från de svenska vattenbolagen att ni snarast meddelar Samsung att ni som miljömyndigheter agerar, tar avstånd och meddelar Samsung att ni avråder till en fortsatt marknadsföring och försäljning av Samsungs silvertvättmaskiner i Sverige. Jag har bilagt bakgrundsinformation som ni gärna får använda i ert brev till Samsung

ring gärna mig om ni har frågor: tel 073-9142400

Stort tack för er hjälp - vi behöver den för att kunna stoppa denna Silvertvättmaskin.
Anders Finnson
Stockholm vatten