Pressmeddelande -

Stärk EUs nya kemikalielag REACH i enlighet med miljöutskottets omröstning den 10 oktober

Det uppmanar nu Skanska och Svenskt Vatten såväl EUs närings- och miljöministrar som Europaparlamentet. I ett öppet brev kräver Skanska och Svenskt Vatten genom sin europeiska branschorganisation Eureau hårdare krav på substitution och information samt en starkare koppling till Vattendirektivet. De farligaste kemikalierna måste ersättas vid tillståndsprövningen. Informationen till företag som använder kemikalier behöver bli bättre och konsumenternas rätt till information stärkas. Både Skanska och Eureaus medlemmar arbetar nära konsumenten och tillhandahåller tjänster som är viktiga för alla, ett tryggt hem och rent vatten. För att garantera en hållbar dricksvattenproduktion och avloppsvattenrening såväl som ett hållbart byggande, måste farliga kemikalier stoppas redan vid källan. -Vi använder inte kemikalier direkt i vår produktion utan köper material från många olika leverantörer. Problemet är att det många gånger är svårt att få information om vad materialet innehåller för kemikalier. Ska vi kunna erbjuda både ett tryggt boende och en säker arbetsmiljö är bättre information avgörande för oss, säger Noel Morrin, direktör Hållbar Utveckling på Skanska AB. - Avloppsreningsverken är sista utposten innan städernas vatten når våra vattendrag. Därför måste alla kemikalier som används i samhället - i hushållen, servicenäringarna och de mindre industrierna – kunna renas i avloppsreningsverken. Då många av dessa kemikalier är omöjliga att rena, måste hälso- och miljöfarliga kemikalier hindras från att komma ut i samhällets kretslopp, säger Anders Finnson, Svenskt Vattens representant i Eureau. -Utan ett starkt REACH kommer vi inte att i framtiden kunna garantera varken rena byggvaror eller en ren vattenmiljö. Europa har en unik möjlighet att få en hållbar kemikalielagstiftning om ministerrådet nu accepterar miljöutskottets omröstning, säger Roger Bergström, vd på branschorganisation Svenskt Vatten. För ytterligare information kontakta : Anders Finnson, ordförande i Eureaus arbetsgrupp Industri & Samhälle, 08-522 124 00, 0739-14 24 00 Roger Bergström, vd Svenskt Vatten, 08-506 002 01, 0709-28 28 70 Noel Morrin, direktör Hållbar Utveckling, Skanska AB +46 73 076 88 98 Fakta Skanska AB Skanska är ett av världens tre största byggföretag och har över 60 procent av sin verksamhet i EU. Fakta Eureau Eureau är de europeiska va-bolagens branschorganisation. Tillsammans levererar medlemmarna dricksvatten och renar avlopp för mer än 450 miljoner människor.