Årets kock korade vinnarna i köttbulleracet

Finalen i Barnens Egen Matskolas köttbulletävling hölls på Operakällaren. Vinnarna var tre femteklassare som tävlande med köttbullar smaksatta med fetaost, morötter och timjan.

Barnens Egen Matskola är en matlagningstävling och råvaruskola för elever i femte- och sjätteklass. 85 skolklasser från Halmstad till Luleå har deltagit i årets köttbulletävling som startade i höstas. Projektet är ett initiativ för att enkelt och lekfullt uppmuntra barns intresse för svenska råvaror och matlagning. Tävlingen arrangeras i samarbete med Hemköp, LRF Skolkontakt, Min Mat, matbutiken Cajsa Warg, Operakällaren, Swegro och Svensk Köttinformation.

Lovisa Byfors, Eleonora Strand och Inez Risvall från Sjöbergska skolan i Järfälla tog hem segern i torsdags. Priset, ett stipendium på 5000 kr till en matupplevelse, delades ut av Årets kock 2007, Tommy Myllymäki. Med köttbullar smaksatta med fetaost, morötter och timjan besegrade de sjätteklassarna från Lovisedalsskolan i Vallentuna och Kungshagens Montessoriskola i Nyköping. Förutom att skapa eget recept fick eleverna tillaga sina köttbullar och presentera sina kunskaper om svenskt nötkött inför jury och publik.

"Innovativt köttbullerecept"

Expertjuryns motivering: Ett innovativt köttbullerecept skapat av eleverna själva. Enkelt och modernt med en bra kombination av grönsaker och kryddgrönt. Och väl avvägda smaker.

Alla tävlingsbidragen bedömdes efter smak, utseende, konsistens och kreativitet. Sjumannajuryn leddes av Christina Möller och Stefano Catenacci som också var barnens coach i köket. Svensk Köttinformations Ella Nilsson var en av jurymedlemmarna.

Goda kunskaper om svenskt nötkött

Sjätteklassarna från Kungshagens Montessoriskola tilldelades en speciell utmärkelse för goda kunskaper om det svenska nötköttet. Priset överlämnades av Lars-Göran Pettersson, LRFs förbundsordförande. Eleven Linnea Fogelberg fick dessutom ta emot ett kompispris för bra samarbete i köket av Operakällarens Stefano Catenacci.

» Till vinnarreceptet http://www.svenskkottinformation.se/receptsamling/recept_detail.php?sk=&avdelning=konsument&id=2445

Mer information

Svensk Köttinformation: Ella Nilsson, 08-787 55 11, ella.nilsson@svenskkottinformation.se

Barnens Egen Matskola: www.barnensmatskola.se, Ami Hovstadius, 0709-99 45 00, ami@hovstadius.com