Ung dansare får SWEA-stipendium på 75 000 kronor

Sigrid Paskells stipendium för Scenkonsterna delas i år ut till dansaren Jeannette Diaz-Barboza. Hon är 27 år, bor i Stockholm och är dansare i den Kungliga Baletten på Stockholms Opera sedan år 2000 och blev andra solist i mars i år.

- Jag är jätteglad för stipendiet. Det gör att jag kommer att ha möjlighet att resa för att träna för någon internationellt erkänd koreograf, säger Jeannette Diaz-Barboza.

Jeannette är en dansare som besitter en mycket speciell och vacker rörelsekvalitet. Hon rör sig lika lätt i moderna stycken som i klassiska baletter. Från Eks balett "Lägenhet" till Snödrottning i Isbergs "Nötknäpparen" är ett stort steg som Jeannette hanterar med samma självklarhet som hon går från en varm Kristin i Cullbergs "Fröken Julie" till ett fnask i Macmillans "Romeo och Julia"! Vilken roll hon än framför, drar hon ögonen till sig genom sin starka närvaro och en förmåga att i sina rörelser levandegöra musiken.

- Det är med stor glädje och stolthet som SWEA genom Sigrid Paskells stipendium har möjlighet att stödja unga svenska stjärnskott inom sång, teater, instrumentalmusik och dans, såsom i år Jeannette, och på så sätt ge stipendiaten möjlighet att ytterligare förkovra sig, säger Åsa-Lena Lööf, ordförande i SWEA International.

SWEA är ett ideellt nätverk med nära 8 500 svenska kvinnor i 80 avdelningar och 40 länder som medlemmar. SWEA är den största Sverigefrämjande organisationen utanför Sverige. Dess främsta syfte är att sprida kunskap om svensk kultur och tradition, bl.a. genom donationer och stipendier för ca 2 miljoner kronor per år. SWEA främjar vänskap och personlig utveckling bland svenska kvinnor ute i världen och bistår svenskt näringsliv, när deras anställda med familjer ska etablera sig i främmande länder. SWEA startades i Los Angeles 1979 av Agneta Nilsson.

• sigrid paskells stipendium för scenkonsterna
  • jeanette diaz-barboza

Margaret Sikkens Ahlqvist