Swecon har grön innovation i fokus på MaskinExpo

Swecon har grön innovation i fokus på MaskinExpo

Swecon Anläggningsmaskiner kommer till MaskinExpo med flera av de nyheter som Volvo Construction Equipment (Volvo CE) visade på den internationella bygg- och anläggningsmässan Bauma i slutet av april. Swecon återfinns i monter Y2 på MaskinExpo, en monter som spänner över hela 3 500 m2 med både en statisk yta och en demonstrationsyta.

Swecon räknar med att ha närmare 30 maskiner på plats i Barkarby den 27-29 maj, varav sex maskiner finns att provköra. Räcker inte det så finns det ytterligare ett gyllene tillfälle att testköra fler Volvomaskiner i sitt rätta element på Swecondagarna i Eskilstuna den 18-19 juni.

– Temat i vår monter är innovation och miljö och flera av de produkter som visas upp har följaktligen en direkt koppling till det temat. En produkt som täcker båda områdena är OptiShift, ett bränslebesparande system som kan spara upp till 15 % bränsle i de tyngre hjullastarna Volvo L150F, L180F och L220F, säger Christer Söderberg, marknadschef på Swecon.

Övriga maskinnyheter som presenteras är fyra modeller i nya C-serien minigrävare, som på mässan representeras av Volvo EC18C och EC20C. De övriga modellerna i serien är Volvo EC15C och EC17C. Dessutom visar Swecon upp ett exemplar av den försenade och av många efterlängtade hjullastaren Volvo L50F. Modellen förväntas anlända i en för Sverige anpassad variant i slutet av året. I väntan på den så kan kunderna redan nu beställa de mindre syskonen i F-serien hjullastare; nya Volvo L20F och L25F som på MaskinExpo representeras av den senare modellen.

– En annan tjänst som vi fokuserar på är Eco Operator, en utbildning i bränsleeffektiv körning. Det är en utbildning som skapats tillsammans med Volvo CE och som ingen distributör på den svenska marknaden kan erbjuda. Även här lyser innovationen igenom med miljöhänsyn som fond, fortsätter Christer Söderberg.

Volvo kommunicerar konceptet ”Totallösningar” på Bauma, något som förstärks både på MaskinExpo och senare även på Swecondagarna i juni:

– Swecon kan nu erbjuda två års förlängd garanti vid tecknande av serviceavtal och CareTrack maskinövervakning är nu standard på större maskiner inklusive tre års fritt abonnemang. Kunder med äldre maskiner glöms heller inte bort. Nice Price på reservdelar och flexibla serviceavtal till äldre maskiner är andra satsningar, säger Bengt Alestig, ansvarig för Swecons servicemarknad.

– Swecon och Volvo CE arbetar hela tiden med att hitta enkla och lönsamma lösningar för kunden, oavsett om det rör sig om tjänster eller produkter, avslutar Söderberg.

En sista krydda för motorintresserade på MaskinExpo är att vi har besök av regerande teammästaren i Swedish Touring Car Championship (STCC), Robert Dahlgren och hans Volvo C30 Green Racing. Swecon är sedan tidigare officiell leverantör till STCC och från i år även partner till Volvo Polestar Green Racing. Robert återfinns i serviceområdet i montern tillsammans med vår Volvo L70F Green Racing hjullastare. Mer om Swecon och Volvo i motorsport finner du på www.swecon.se/stcc.

Mer information om Swecons deltagande på MaskinExpo finner du här. Läs även mer om Swecondagarna den 18-19 juni.

Swecon Anläggningsmaskiner AB är återförsäljare av Volvo anläggningsmaskiner i Sverige. Sweconkoncernen finns även representerad i de baltiska länderna samt delar av Tyskland.

Swecon Anläggningsmaskiner AB omsätter cirka 1,7 miljarder kr (2009).