Internationellt förlag och hypad VR-stjärna bland nya medlemmar i  branschorganisationen för svensk edtech

Internationellt förlag och hypad VR-stjärna bland nya medlemmar i branschorganisationen för svensk edtech

Branschorganisationen Swedish Edtech Industry presenterar, en månad efter lansering, ytterligare ett gäng nya medlemmar. En etablerad språkstödstjänst, en schemaadministrativ lösning och ett par innovativa startups inom VR och en plattform som övar källkritik och mediekompetens. TimeEdit, Sanoma Utbildning, Mobile Stories, Lärarsidan, Brain Harbour, TBG Language och ILT Inläsningstjänst är nya bolagsmedlemmar.

Branschföreningen väntas dubbla sin storlek

Jannie Jeppesen, VD för Swedish Edtech Industry, menar att det stora intresset för branschorganisationen är ett styrkebesked. -Vi är uppe i femtio bolag redan en månad efter lansering, det visar på att vi möter ett behov. Tillsammans kommer vi att bli bättre och vi kommer kunna driva branschgemensamma frågor med kraft. Edtech är en stor bransch redan idag och den växer. Min gissning är att vi har dubblat antalet medlemmar redan innan årets slut. 2018 och 2019 blir vi ännu större, säger Jannie Jeppesen.

Tobias Karlström, nytillträdd VD för Sanoma Utbildning, som är en del av internationella Sanoma Learning som omsätter tre miljarder om året, valde att gå med bland det första de gjorde. Hans anledning rimmar helt med syftet med branschorganisationen.

-Jag har gått till Sanoma Utbildning för att läromedels- och edtechbranschen är en av de mesta intressanta i Sverige och internationellt, en viktig samhällsfråga. Digitaliseringen kommer på sikt förändra hela skolans verksamhet och vi tar en aktiv roll i denna transformation i syfte att stärka skolan och lärandet. Men för att utbildningssverige skall nå sin fulla potential behöver vi i Edtechbranschen både samverka och lära av varandra. Här tror jag att Swedish Edtech Industry kan spela en viktig roll, säger han.

Hypad VR-stjärna startar edtech-bolag med två hjärnforskare

Jenny Nordenborg, VD på Neat Corp, ett av de mest hypade VR-spelbolagen i Sverige och internationellt, startar nu ett edtech-bolag med två hjärnforskare, Sissela Nutley och Stina Söderqvist: Brain Harbour. Idén är att skapa VR-upplevelser som baseras på det vi vet om hjärnan och lärande. Användaren kommer att kunna se sin egen utveckling och förstå sitt lärande ur ett neurovetenskapligt perspektiv. Metakognition, förståelsen av sitt eget tänkande och lärande, är en central del av de förmågor vi skall utveckla under vår skolgång. De anmälde intresse att bli medlemmar redan innan de lanserade sitt bolag.

"Vi är otroligt glada att Swedish EdTech Industry dragit igång. Utan EdTech Swedens som gränsöverskridande mötesplats hade vi tre aldrig träffats och Brain Harbour hade aldrig hänt. Vi hoppas att Swedish Edtech Industry kan få ge liv åt många fler nyskapande samarbeten.” - Jenny Nordenborg, Brain Harbour

En bransch i snabb tillväxt

I Sverige är edtech en miljardmarknad som växer och tillväxttakten förväntas bli än högre de närmsta åren. Globalt är edtech en av de fem snabbast växande marknaderna. Branschföreningen vänder sig till edtech-bolag som har det formella utbildningssystemet som marknad, från förskola upp till och med universitet. Även investerare kan bli medlemmar. Swedish EdTech Industry är en ideell förening.