Rådgivare varnas av SwedSecs disciplinnämnd

Pressmeddelande   •   Dec 15, 2009 16:00 CET

SwedSecs disciplinnämnd har den 15 december 2009 varnat en licenshavare som arbetade som rådgivare i ett företag anslutet till SwedSec. I ett flertal fall har rådgivaren satt sig över gällande regler om skyldighet att dokumentera investeringsrådgivning till kund.

Disciplinnämnden anmärkte att dessa regler var centrala för kundrådgivning kring finansiella instrument och av stor vikt för att kundens intresse ska kunna tas till vara på bästa sätt.

Disciplinnämndens hela beslut i anonymiserad form finns att läsa på http://www.swedsec.se/beslut

SwedSec AB arbetar för höga kunskaper och regelefterlevnad hos anställda på värdepappersmarknaden. Detta görs genom licensiering baserat på kunskapskrav och test, och genom att licensen kan dras in vid regelbrott. SwedSecs vision är att förtroendet för värdepappersmarknaden ska vara högt. Drygt 150 företag är anslutna till SwedSec och cirka 7500 av deras anställda är SwedSec licensierade. SwedSec bildades 2001 av Svenska Fondhandlareföreningen, vilket är branschorganet för företag som står under Finansinspektionens tillsyn och är aktiva på värdepappersmarknaden. För mer information besök www.swedsec.se samt www.fondhandlarna.se

Kommentarer (0)