SwedSec varnar privatrådgivare

Pressmeddelande   •   Mar 18, 2020 11:12 CET

Rådgivaren har lagt till felaktig inkomstuppgift i en kreditkalkyl och överskridit sitt kreditmandat.

Vid handläggningen av en låneansökan la rådgivaren felaktigt till en inkomstuppgift för att få kalkylen att gå ihop. I ett tidigt skede meddelade även rådgivaren kunden att lånet var beviljat, trots att så inte var fallet. Rådgivaren har uppgett att han ömmade för den aktuella kunden. Vid handläggningen av ett annat kreditärende överskred rådgivaren sitt kreditmandat.

SwedSecs disciplinnämnd konstaterar att rådgivarens agerande strider mot företagets kreditregler och regler om etik, professionalism och tydlig kommunikation i kundrelationen. Företagets regler grundas på lag, Finansinspektionens föreskrifter och Svenska Fondhandlareföreningens vägledning till etiska riktlinjer. Rådgivaren har dessutom agerat i strid mot de grundläggande krav på att hålla sig till sanningen som måste ställas på en licenshavare.

Disciplinnämnden anser att överträdelserna är av allvarlig art men gör bedömningen att en återkallelse av licensen är en för ingripande åtgärd. Nämnden tilldelar därför rådgivaren en varning.

Disciplinnämndens hela beslut i anonymiserad form finns att läsa här.

SwedSec Licensiering AB arbetar för höga kunskaper, regelefterlevnad och god etik hos anställda på finansmarknaden. Detta görs genom licensiering baserat på kunskapskrav och tester och genom ett disciplinärt förfarande vid regelöverträdelser. SwedSecs vision är att förtroendet för finansmarknaden ska vara högt. 188 företag är anslutna till SwedSec och ca 23 900 av deras anställda är SwedSec-licensierade. För mer information besök: www.swedsec.se.

Kommentarer (0)

Kommentera