​Månadens miljöinspiratör: Carin Hernqvist

​Månadens miljöinspiratör: Carin Hernqvist

På återbrukscentret Återskapa på Stpln i Malmö får spillmaterial från industrier nytt liv. Hit kommer skolbarn, förskolebarn, pedagoger, organisationer och företag för att skapa i materialen och samtidigt lära sig mer om återbruk. Carin Hernqvist är grundare av Återskapa.

Hur fick du idén?

–När jag flyttade till Los Angeles med min familj upptäckte jag en helt ny värld av spillmaterial. Det fanns museum, förskolor och skolor vars skapande material uteslutande var spill som de köpte in. Jag blev förälskad i materialen, i deras färg och form. De såg inte ut som något jag sett innan. Så jag började jag planera för ett återbrukscenter i Malmö.

Hur blev Återskapa till?

–När det var dags att flytta hem, bestämde jag mig för att starta Återskapa. Jag sa upp mig och på flyget hem kändes inget omöjligt, men när jag stod utan jobb och pengar kände jag att jag inte hade en aning om hur jag skulle gå till väga. Jag kom i kontakt med verksamhetsledaren för Stpln som nappade på min idé och tyckte att vi skulle söka pengar från Arvsfonden. Det gjorde vi och fick tre års finansiering. Under de åren byggde jag upp materialbanken full av industrispill och andra restprodukter som bara hade kastats om vi inte hämtat det. Här ser vi spillmaterialet som en resurs och hittar nya användningsområden. Jag hoppas att alla besök på Återskapa är lite av en ögonöppnare.

Du har själv bakgrund som lärare, vad har du tagit med dig av det in i verksamheten?

–Min tanke är att Återskapa ska vara som ett utvidgat klassrum. Jag visar materialen och det väcker nyfikenhet – vad hade hänt om vi inte hämtat materialen? Då kommer man in på avfallstrappan. Jag gillar just det, att vi kommer in på hållbarhet och återbruk, inte med pekpinnar, utan helt naturligt på grund av barnens frågor. Sen kan lärarna ta med sig det hem och fortsätta prata om det i skolan.

Carins återbrukstips

• Strumpspill är fantastiskt – allt från sätta strumpan på handen och direkt blir det en handdocka, till att fingervirka med strumpringar. Vi får mängder med strumpringar, men man kan själv enkelt klippa ringar av avlagda strumpor för att fingervirka.
  • Vi har trådrullar som bas, då kan man lätt göra en figur eller en rymdraket, men man kan lika gärna använda gamla hushållsrullar eller toarullar som man har hemma.

Drop-in-art – för alla

En söndag i månaden är det Drop-in-art på Återskapa och Sysav är sponsor. Drop-in-art är gratis och öppet för alla som vill skapa i hållbarhetens tecken. "Materialen i sig gör att vi skapar på lika villkor – det finns inget facit för hur de ska användas."

Om Månadens miljöinspiratör

Varje månad lyfter vi på Sysav fram en inspirerande person i regionen som gör något bra inom hållbarhet.