Henning Gillberg tillsammans med Alexandra Davidsson från föreningen Medveten Konsumtion.  Foto: Boreal Films
Henning Gillberg tillsammans med Alexandra Davidsson från föreningen Medveten Konsumtion. Foto: Boreal Films

Månadens miljöinspiratör: Henning Gillberg

Henning Gillberg driver företaget Repamera och är initiativtagare till White Monday. White Monday infaller alltid måndagen före Black Friday och sätter fokus på cirkulära tjänster och delningstjänster som en motpol till Black Friday.

Hur kom du på White Monday?
̶ Jag och en kollega såg förra året att många som jobbar med cirkulära tjänster eller hållbarhet gjorde en egen variant på en motpol till Black Friday. Vi tänkte: vad händer om vi bjuder in alla och gör en gemensam grej? Vi bad alla att dela en gemensam bild vid samma tidpunkt och det fick jättestort genomslag.

Vad är ditt mål med White Monday?
̶ Att göra cirkulära tjänster och delningstjänster till förstahandsvalet. Då tycker jag att det bästa sättet är att samla ihop alternativ och visa att vi jobbar cirkulärt och ge erbjudanden.

Varför cirkulär ekonomi?
̶ Man brukar prata om att anti-kapitalism och hållbarhet går hand i hand och tvärtom, men cirkulär ekonomi är på gränsen däremellan. Du kan ha en cirkulär affärsidé som du tjänar stora pengar på. Det är både för kapitalister och hållbarhetskämpar – alla kan mötas i detta. Det finns inte något moraliserande i det cirkulära, utan det är självklart att saker ska gå att laga.

Var kommer ditt intresse för cirkulär ekonomi från?
̶ Det är inte ett intresse, utan snarare att jag inte är lockad av det linjära. Jag tror att det ligger i vår natur att vara cirkulära. Jag är uppväxt på landet med två deltidsarbetande föräldrar och fyra syskon. Vi hade inte så mycket, men jag insåg snabbt att de som hade en ny cykel, istället för en begagnad, inte var lyckligare. Dessutom, om jag måste jobba 100 timmar för att köpa en cykel, eller jobba 30 timmar för att få en cykel med samma funktion väljer jag det sistnämnda  ̶  då har jag 70 timmars fritid sen.

Vad har du för förväntningar på årets White Monday?
̶ Jag tror att det kommer att bli jättestort. Det har redan uppmärksammats i flera medier och det är roligt att så många olika slags företag är med. Sen har vi ett 40-tal influencers som pratar om det på olika sätt. Jag upplever att folk är mer intresserade av cirkulär ekonomi. Vi är trötta på när företag äger oss linjärt, när det inte går att byta batteri på mobilen till exempel. Framtiden är cirkulär!

Fakta om White Monday

White Monday infaller alltid måndagen innan Black Friday, i år den 19 november. Idén är att lyfta fram cirkulära alternativ och vara en motpol till Black Friday. Ett 40-tal influencers är med och en rad olika företag, däribland Sysav. www.whitemonday.se

Fakta om Månadens miljöinspiratör

Varje månad lyfter vi på Sysav fram en inspirerande person i regionen som gör något bra inom hållbarhet.