Ändrad avfallstaxa i Svedala kommun

Ändrad avfallstaxa i Svedala kommun

Från 1/1-2019 gäller ny avfallstaxa i Svedala kommun. För två fyrfackskärl (det vanligaste abonnemanget) kommer det bli en ökning med 120 kr per år. Samma sak gäller för alla som har ett tvåfackskärl - det vill säga en ökning med 120 kr per år.

Årskostnad för ett fyrfacksabonnemang blir 1625 kr/år inklusive moms från den 1 januari 2019. Grundavgiften är fortsatt 670 kr för en - och tvåfamiljshus. Grundavgiften har inte ändrats. Även för extra tjänster har taxan höjts - exempelvis kommer trädgårdsabonnemang, gångväg och extra tömning att kosta mer.

Grovavfall hämtas mot kostnad

Från 1 januari 2019 kommer det att kosta 90 kr i framkörningsavgift och 45 kr per kolli för att få grovavfall hämtat. Ett kolli är exempelvis en fåtölj, kylskåp, cykel. Bor du i en bostadsrättsförening kan du fortfarande beställa hämtning men den måste godkännas av din styrelse eller din hyresvärd.

Anledningen till höjd avgift är högre omkostnader för avfallshanteringen, bland annat betalar man för den fastighetsnära tjänst som det innebär att få åtta fraktioner hämtat vid fastigheten. Den gamla taxan var baserad på det tidigare insamlingssystemet i Svedala.

För mer info om avfallstaxan

Så här är avfallstaxan uppbyggd:

Avfallstaxa - insamling och behandling av insamlat avfall. Grundavgift - Kundservice, information och utveckling, insamling och behandling av farligt avfall och återvinningscentralen.