Mellan den 18 augusti och 22 oktober samlar Sysavs återvinningscentraler in fallfrukt som i slutändan förvandlas till biogas och biogödsel.

Låt dina ruttna äpplen göra nytta - insamlad frukt blir biogas.

Även ett ruttet äpple kan komma till användning och bli en tillgång för miljön. Den 18 augusti till den 22 oktober samlar Sysav in fallfrukt på sina återvinningscentraler.

Den fallfrukt som inte används till saftning, syltning och musttillverkning kastas ofta eller hamnar i tunnan för trädgårdsavfall. Men slängs den bortsorterade frukten istället i återvinningscentralernas specialkärl för fallfrukt kan den göra ännu mer nytta och bli biogas.

Sedan starten 2014 har nästan 450 ton fallfrukt samlats in på återvinningscentralerna. I Sysavs så kallade förbehandlingsanläggning rötas den stötta och ratade frukten och blir i slutändan till biogas och biogödsel. Biogasen kan ersätta bensin och diesel som drivmedel för bilar och bussar vilket ger fina klimatvinster eftersom produktionen av biogas bidrar till minskade koldioxidutsläpp.