Den lokala musikern från Svedala, Rolf Hellmark, sjunger en kärl-leksballad som är en del i kampanjen Mer kärl-lek i Svedala

​Rolf höjer volymen i Svedala kommun

Den lokala musikern Rolf Hellmark sjunger om den utökade kärl-leken i Svedala kommun. Sången är en del av kampanjen Mer kärl-lek i Svedala med målet att så många villahushåll som möjligt ska gå över till två fyrfackskärl för sopsortering. De nya fyrfackskärlen sätts ut under våren.

- Vi vill få de som bor i Svedala kommun positiva till att kunna sortera sitt avfall direkt på garageuppfarten. Vi tror att fler kan ta till sig det nya systemet om samhällsinformation levereras på ett sätt som berör, säger Ann Thorén, projektledare på Sysav, som varit med att ta fram kampanjen Mer kärl-lek i Svedala.

Alla hushåll i Svedala kommun erbjuds moderna fyrfackskärl till samma pris som nu. I kärlen sorteras matavfall, restavfall, tidningar samt förpackningar av papper, plast, metall, färgat och ofärgat glas.

Samma pris, men bekvämare

- Fyrfacksabonnemanget är frivilligt och Svedala kommun vill erbjuda villahushållen möjligheten att få denna bekväma tjänst. Den som inte aktivt tackar nej får automatiskt det ordinarie abonnemanget, dvs två stycken fyrfackskärl, säger Ann Thorén.

Sista chans att tacka nej är den 23 februari

Torsdagen den 23 februari är sista svarsdag för den som vill behålla sitt befintliga tvåfackskärl.

Det är samma pris för fyrfackskärlen som för det befintliga tvåfackskärlet.

Fakta om abonnemangen

Ordinarie abonnemang är två stycken 4-fackskärl
I kärlen kan du kasta matavfall, restavfall, tidningar, färgade glasförpackningar, plastförpackningar, pappersförpackningar, metallförpackningar och ofärgade glasförpackningar.

Ett kärl med två fack, tvåfackskärl
I tvåfackskärlet kan du kasta restavfall och matavfall. Dina förpackningar och tidningar får du lämna till en återvinningsstation.

Susanna Christensson, kommunikatör
susanna.christensson@sysav.se