Fredric Johansson och Markus Leufkens, två av Scandinavian Frictions experter på kompositlager.

Scandinavian Friction blir Skandinavisk partner för Tufcot Engineering

Företaget som har fått saker att glida, bromsa och stå still sedan 1990-talet går stadigt framåt. Scandinavian Friction breddar den geografiska arbetsytan genom att utöka sitt samarbete med Tufcot Engineering Ltd.

Företaget har sedan länge varit verksamt på den norska marknaden, men har nu blivit officiell samarbetspartner för Tufcot i Norge. I Sverige har bolagen länge arbetat tillsammans där erfarenheter från vattenkraft, gruva, stålverk och marina miljöer har skapats. Det är tack vare detta som bolagen nu väljer att utöka sitt samarbete.

Greg Majchrzak, Managing Director Tufcot Engineering Ltd:

-Scandinavian Friction and Teknikprodukter have done an excellent job in growing the Tufcot brand in Sweden so when the opportunity arose for this to be extended to Norway, this made both business and logistical sense for Tufcot.

Det utökade samarbetet med Tufcot kommer att ge bättre möjligheter för de norska kunderna att få snabb service och rådgivning från Scandinavian Frictions kompositexperter.

Markus Leufkens, Affärsområdeschef på Scandinavian Friction:

-Tufcot är en av våra huvudprodukter och den passar bra för miljöer som är utsatta för vatten, exempelvis marina applikationer, vilket av naturliga skäl är vanligt förekommande på den norska marknaden. Materialet har Lloyds-godkännande, något som efterfrågas av vattenkraften och flera marina bolag.

Scandinavian Friction har genom åren byggt upp en stor kunskapsbank med erfarenheter av kompositlager. Våra experter hjälper kunderna med att beräkna, designa och bearbeta applikationsanpassade lösningar.

-Vi har i flera år haft ett mycket nära samarbete med Tufcot på den svenska marknaden. Därför känns det väldigt spännande att få chansen att även hjälpa norska kunder med olika produkter i komposit, avslutar Markus.