De gör julen extra god

De gör julen extra god

50 meter julkorv, 30 kilo leverpastej och 10 liter senap sätter guldkant på de äldres julbord. Följ med på julstök i August Jansgårdens kök.

Julmusiken hörs redan utanför dörren till vårdbolaget TioHundras tillagningskök i Hallstavik. Där inne är det visserligen bara svarta kockmössor som gäller, tomteluvorna lyser med sin frånvaro, men doften av de karaktäristiska julkryddorna – ingefära, nejlika och kryddpeppar – är omisskännlig.

För dagen är bemanningen fördubblad i köket. Hallstaviksgänget har fått förstärkning av kollegorna Rickard Hållén, Pia Larsson och Nikolina Nilzén från Birgittagårdens kök i Rimbo.

Måltidsenhetens chef Niclas Gerdsling har lagt chefssysslorna åt sidan, återgått till sin tidigare profession och blivit kock-Niclas för en eftermiddag.

50 meter julkorv

Nu står han, iförd förkläde och kockmössa, vid köttkvarnen och mal fläskfärs som några timmar senare förvandlats till 50 meter julkorv. En korv provkokas och sammstämmigt konstaterar kökspersonalen att kryddningen blivit riktigt lyckad.

– Det smakar jul, konstaterar Niclas Gerdsling nöjt.

Nog för att maten som serveras på TioHundras äldreboenden i juletid brukar innehålla det mesta av det vi förväntar oss på ett traditionellt julbord, men årets julafton blir ändå lite speciell. För första gången ska de boende bjudas på hemgjord leverpastej och julkorv med tillika egentillverkad senap.

Smaker från förr

– Det känns bra att kunna bjuda de äldre på riktig, traditionell julmat, med smaker som de känner igen från förr, säger Ann-Kristin Gustafsson, ekonomibiträde i köket på August Jansgården, innan hon återgår till korvstoppningen tillsammans med kollegan Nikolina Nilzén, kock på Birgittagården.

Bakom ryggen på dem jobbar August Jansgårdens kock och enhetsledare Pekka Nikkinen med nästa rätt till julbordet – hemlagad leverpastej. Samtidigt ska kvällens middag till de boende förberedas. Köksarbetet kräver god simultankapacitet.

Niclas Gerdsling är rätt säker på att måltidsenheten med julstöket den här novembereftermiddagen lagt grunden till en ny tradition.

– Det här är bara början – men en riktigt bra början.