Familjärt på bästa vårdcentralen

Familjärt på bästa vårdcentralen

Flexibilitet, bästa tänkbara tillgänglighet och ett familjärt mottagande gör kunderna nöjda. Det vet Blidö vårdcentral – bäst i årets nationella patientenkät.

I dagarna presenterades resultatet av 2012 års patientenkät, där Blidö fick högst betyg av alla medverkande vårdcentraler i de 14 av 21 landsting och regioner som deltog i enkäten. Mottagningen, som drivs av vårdbolaget TioHundra, fick nära full pott på de flesta av frågorna – 100 procent av de tillfrågade tyckte till exempel att de fick bästa tänkbara bemötande av personalen på Blidö.

Speciell torsdag

Därför är den här torsdagsförmiddagen lite speciell. Norrtelje Tidning har just varit på besök, en annan tidning intervjuar per telefon. I väntrummet har Stina-Britta Lundin, kock på äldreboendet Blidösundsgården intill, dukat upp med kaffe och tårta – för självklart måste patienterna få vara med och fira sin vårdcentral!

Lokalerna må vara enkla och lite trånga, men stämningen är gemytlig och utsikten över Blidösund storslagen.

Personalstyrkan utgörs av distriktssköterskan Anne Hellberg och undersköterskan Birgitta Söderström, som jobbat tillsammans på Blidö i 25 år. Just småskaligheten är framgångsreceptet, menar Anne Hellberg.

– Alla patienter blir sedda. Vi känner alla, och hör direkt vem det är som ringer. Det blir lite familjärt. Det är ju omöjligt i storstaden.

La till för 30 år sedan

Tre dagar i veckan har vårdcentralen distriktsläkare på plats. Håkan Westerlund, mångårig läkare i Bergshamra, la till första gången med läkarbåten för 30 år sedan, och har i dryga 20 år tjänstgjort på vårdcentralen. Nu är pensionsstrecket egentligen passerat, men fortfarande tar han emot patienter på Blidö.

– Jag trivs så väldigt bra här ute. Det är de personliga kontakterna som gör det.
Till sin hjälp har han kollegorna Lisa Hammarberg från Bergshamra och Barbro Shanwell från Norrtälje södra vårdcentral.

Blidöbon Lars-Erik Eriksson har tid hos doktor Westerlund. Innan besöket hinner han dricka en kopp kaffe och lovorda vårdcentralen.

– Närheten är värd så oerhört mycket. Vi slipper åka ända till Norrtälje för att lämna prover, och här är de alltid tillmötesgående när man behöver en tid, säger Lars-Erik Eriksson.

Fullt hus på sommaren

Den här aprilförmiddagen kan han välja fritt mellan soffor och fåtöljer i Sjövillans ombonade väntrum. Annat är det när sommargästerna anländer till skärgården.

– Då är det fullt hus. Ibland får vi till och med be patienterna vänta utanför. Men allt går att lösa, och vi försöker hjälpa alla, säger Anne Hellberg.

De som kommer till vårdcentralen möts sällan eller aldrig av beskedet att ”det är stängt”.

– De som kommer till oss första gången blir ofta förvånade över att allt går så smidigt här. De jämför kanske med någon större mer ordinär vårdcentral, och då jobbar vi nog lite annorlunda, säger Anne Hellberg.

Flexibiliteten viktig

Just flexibiliteten tror Birgitta Söderström är en viktig förklaring till att vårdcentralen – som egentligen är en distriktssköterskemottagning – år efter år utmärker sig i patientenkäterna.

– Vi ser till att de får tid, även om vi egentligen är fullbokade. Och så försöker vi förlägga besöken så att det passar med färjans och bussens tidtabell. Det tror jag våra patienter uppskattar, säger Birgitta Söderström, innan hon skyndar iväg för att med ett leende ta emot nästa patient.