Fler spetspatienter ger en effektivare sjukvård

Fler spetspatienter ger en effektivare sjukvård

Vårdbolaget Tiohundra medverkar i ett utvecklingsprojekt som syftar till att bilda ett nationellt kompetenscentrum för aktiva och kunniga patienter, som kan bidra till en förbättrad egenvård för patienter med kroniska sjukdomar. I dag presenteras projektet på SvD debatt.

– Partnerskap med patienten är ett av våra absolut viktigaste fokusområden, som vi jobbar mycket aktivt med. Det är en absolut nödvändighet att vi gör patienten och de närstående delaktiga i vården och omsorgen, säger Tiohundras VD Peter Graf.

Nationellt kompetenscenter för spetspatienter

Därför deltar vårdbolaget Tiohundra i ett Vinnova-finansierat utvecklingsprojekt, som initierats av Sara Riggare, forskare på Karolinska Institutet och själv sjuk i Parkinson. Målet är att starta ett nationellt kompetenscenter för aktiva patienter, så kallade spetspatienter.

”Sveriges vårdkostnader skulle kunna minskas med flera miljarder årligen om patienter med kroniska sjukdomar gavs bättre möjligheter att skaffa kunskap om sin sjukdom och därmed förbättra sin egenvård, till nytta för både sig själv och andra patienter med samma diagnos. Ett nationellt kompetenscentrum för aktiva patienter skulle göra detta möjligt” skriver projektdeltagarna i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

– Vi vet av erfarenhet från egna förbättringsarbeten där vi involverat patienterna att det bara finns vinster med ett sådant här arbetssätt. Vi kanske trodde att vi visste vad patienterna ville ha och behövde, men hade ju egentligen ingen aning förrän vi på allvar gjorde dem till jämbördiga partners i vårt arbete, säger Peter Graf.

Experter på sin sjukdom

”Vårt hälso- och sjukvårdssystem behöver förändras i grunden så att det bättre möter patienternas behov och kompetens. Vi måste gå från att bara leverera vård till att också stödja patienters egenvård. Första steget måste vara att sluta se de kroniskt sjuka patienterna som enbart hjälpbehövande och resurskrävande och istället dra nytta av deras kunskaper och erfarenheter – de är ju experter på sin sjukdom” skriver Sara Riggare, Peter Graf och de övriga projektdeltagarna på SvD debatt.

– Det borde vara självklart att jobba på det här sättet i sjukvården år 2017. Därför ser vi det som helt naturligt att medverka i den här satsningen för att få fler spetspatienter och därmed en effektivare sjukvård med högre kvalitet, säger Peter Graf.

Läs hela debattartikeln på svd.se

Det här är Tiohundra

Vi har en årlig omsättning på 1,5 miljarder och ca 2 300 fast anställda, vilket gör oss till kommunens största arbetsgivare. Vi ägs av kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje, ett samarbete mellan Stockholms läns landsting och Norrtälje kommun.