TioHundra AB håller livsviktig utbildning

TioHundra AB håller livsviktig utbildning

Vårdbolaget TioHundra erbjuder allmänheten kostnadsfri utbildning i hjärt-lungräddning.

Omkring 10 000 hjärtstopp inträffar årligen utanför sjukhusmiljö. Av de 4 000 fall där hjärt-lungräddning (HLR) påbörjas räddas drygt 300 personer till livet. En snabb insats är avgörande.

– Chansen att överleva hjärtstoppet minskar med 10 procent för varje minut som går, säger Malou Schlyter, HLR-koordinator i vårdbolaget TioHundra.

För att sprida kunskapen till så många som möjligt ordnar hon sedan ett par år tillbaka kostnadsfri utbildning för allmänheten i hjärt-lungräddning.

– Första gången vi ordnade utbildningen blev jag fullständigt nedringd, och fick ta fram extradockor att öva på. Ändå fick långt ifrån alla intresserade plats, säger Malou Schlyter.

På torsdag, den 14 februari, är det dags igen. Då har 90 personer möjlighet att helt kostnadsfritt få TioHundra AB:s livsviktiga utbildning. Förutom att öva på hjärt-lungräddning, som innebär att blodet manuellt pumpas runt i kroppen, får kursdeltagarna också lära sig att hantera en hjärtstartare. Dessa blir allt vanligare och finns nu på flera platser i kommunen.

Utbildningen, som är två timmar lång och erbjuds vid tre tillfällen under dagen, hålls på Friskis & Svettis i Norrtälje. Övriga samarbetspartners är Norrtelje Tidning och Ica Flygfyren.