TioHundra satsar på vårdhundar

TioHundra satsar på vårdhundar

Vårdhunden Bibi får nya kollegor. Vårdbolaget TioHundra planerar att införa de populära hundarna på samtliga vård- och omsorgsboenden.

Vårdhundar sprider glädje och ökar den fysiska aktiviteten hos de äldre. Vårdhundteamen erbjuder individanpassade insatser, med målet att öka livsglädjen och välbefinnandet.

Tidigare har två team arbetat på TioHundra AB:s vård- och omsorgsboenden. Av ekonomiska skäl har vårdhundsinsatser på remiss inte kunnat erbjudas under 2014.

Då insatserna har varit mycket populära bland de boende, finns nu planer på att återinföra vårdhundarna – den här gången på samtliga boenden.

– Vi kommer att fråga bland våra medarbetare om det finns intresserade, med lämpliga hundar, som vill utbilda sig till vårdhundteam, säger verksamhetschef Jan Blomkvist.

En del frågetecken återstår att räta ut, innan den nya satsningen kan bli verklighet. Till exempel är det ännu inte helt klart hur införandet av vårdhundarna ska finansieras, eller när de nya teamen kan vara på plats.

– Det kommer förstås inte att kunna ske över en natt, men strategin är glasklar – vårdhundarna har en given plats på våra boenden runt om i Norrtälje kommun, säger Jan Blomkvist.

Det här är TioHundra AB

TioHundra AB är det kompletta vårdbolaget i Norrtälje. Hos oss finns allt från akutsjukhus till hemtjänst, äldreboenden, psykiatri och vård för hela familjen. Vi ansvarar för att samordna insatserna och kan ta ett helhetsgrepp för att skapa en komplett vård- och omsorgskedja där ingen faller mellan stolarna. Våra ägare är Stockholms läns landsting och Norrtälje kommun, och vi är kommunens största arbetsgivare.