Toyota lanserar nya orderplocktruckar - BT Optio

Toyota lanserar nya orderplocktruckar - BT Optio

BT Optio är ett komplett orderplockprogram från marknivå till 12 meter. BT Optio består av tre serier, L-serien för orderplockning på lågnivå, M-serien för plockning på mellannivå och H-serien för plockning på högnivå.

BT Optio-serien lanserar nu nya orderplocktruckar i L- och M-serien:

BT Optio L - plocktruckar för lågnivå

Serien täcker orderplockning från golvnivå upp till nivå 2 i ett lager. Där plockhöjden är ca 2800 mm. Det finns även en modell som är en ”två i en” truck, både plocktruck och staplare, den klarar att hämta pall i ett ställage på upp till 4,1 meter.

BT Optio L-serien består av sex basmodeller. Modellerna kan delas in i låglyftande gafflar, höglyftande gafflar och förarlyftande och med kapaciteter från 1 000 kg upp till 2 500 kg.

BT Optio L-serien har tilldelats iF product design award 2012. Bland utvärderingskriterierna fanns aspekter som designkvalitet, finish, materialval, innovationsgrad, miljöpåveran, säkerhet, funktionalitet och ergonomi. IF product design award är ett internationellt erkänt bevis på prisbelönad design.

BT Optio M – plocktruckar för mellannivå

Båda de nya modellerna, OME100N och OME100NW, drar nytta av den nya L-seriens smala chassi, vilket minskar utrymmesbehovet jämfört med många andra orderplocktruckar för mellannivå, vilket ger fördelar när det gäller manövrerbarhet och produktivitet.

En maximal plattformshöjd på 1,8 meter möjliggör plockning på höjder upp till 3,4 meter, eller plockning på tredjenivån. Många företag med ökande antal produkter drar nytta av att kunna plocka över första- och andranivån. BT Optio M-seriens maximala lastkapacitet på 1000 kg säkerställer att den är ett korrekt val för denna typ av hantering.

BT Optio – ett komplett program

BT Optios M-serie innehåller också modellerna OME100M och OME100MV öppen front mot lastbäraren), som möjliggör plockning upp till 6,3 meter. Därtill erbjuder BT Optios H-serie ytterligare två modeller – OME100H och OME120HW (öppen front mot lastbäraren). Dessa moderna truckar erbjuder ett urval av chassin och hyttbredder och möjliggör plockning upp till 12 meter. Den avancerade nya BT Optio L-serien täcker alla plockbehov på första- och andranivån.

Maskinerna är utvecklade utifrån TMHEs kärnvärden:

Produktivitet – med fokus på hanteringsprestanda såsom acceleration, åkhastighet, hög lyftkapacitet, förarlyftande plattform, långa gafflar för möjlighet att bära flera lastbärare och många effektiva lösningar för tillbehör.

Körkomfort – här ligger tyngdpunkten på föraren och hans vardag tillsammans med maskinen. Konceptet ”smooth operator” innebär enkel styrning med E-man manöverarm, även styrning med en hand, E-bar med lätt åtkomst till exempelvis dator, scanner, tangentbord, rymligt förarutrymme, dämpning i förargolvet förbättrat mot vibrationer, många fler förvaringsutrymmen och ett nytt ergonomiskt ryggstöd.

Säkerhet – när föraren släpper E-man handtaget går drivhjulet automatiskt tillbaka till ”rakt-fram-läge” vilket ger säkerhet vid start av körning igen, styrvinkeln är begränsad till 10 grader om föraren kör trucken gående vid sidan om densamma, automatiskt minskad hastighet vid kurvtagning, automatisk parkeringsbroms och access till trucken med PIN-kod.

Tillförlitlighet – modellerna har alla AC växelströmsmotorer med färre delar och pålitlig prestanda, slitstark hållbar konstruktion, enkel åtkomst för service och hög kvalitet framtagen enligt TPS (Toyota Production System).

Toyota Material Handling Sweden (TMHSE) är Sveriges ledande leverantör av truckar och därtill kopplade tjänster som service, reservdelsförsörjning, uthyrning, finansiering och förarutbildning. Vi marknadsför ett heltäckande sortiment av truckar, där BT och Toyota kompletteras med Konecranes/SMV och MAFI. Företaget utför också service på marknadens samtliga märken. Antalet medarbetare är cirka 460, varav närmare 300 ingår i den rikstäckande serviceorganisationen. I vår strävan efter överlägsen kvalitet genomsyrar The Toyota Way vår företagskultur, våra ideal och vårt sätt att arbeta.

Omsättningen var under 2010 drygt 1 miljard kronor. www.toyota-forklifts.se.