Toyota officiell partner i EU-kampanjen Working Together for Risk Prevention

Toyota officiell partner i EU-kampanjen Working Together for Risk Prevention

Toyota Material Handling Europe är utsedd till officiell partner till EU-OSHA i kampanjen ”Working Together for Risk Prevention”

Toyota Material Handling Europe, marknadsledande leverantör av truckar och materialhanteringslösningar, har valts som officiell partner i den nya kampanjen inom ramen för ”Healthy Workplaces” (hälsosamma arbetsplatser) – ”Working Together for Risk Prevention” (samverkan för att förebygga risker). Det är ett initiativ från European Agency for Safety and Health at Work (EU-OSHA). Under de kommande två åren fortsätter TMHE och EU-OSHA sitt nära partnerskap för säkerhet och kommer aktivt att engagera sig i att minska riskerna på arbetsplatser.

Var 3,5:e minut dör en person i den Europeiska Unionen av arbetsrelaterade skador eller sjukdomar. Miljoner anställda får jobbrelaterade fysiska eller psykiska trauman, som kan förebyggas. Den nya europeiska kampanjen ”Working Together for Risk Prevention” siktar på att stimulera ledarskapet, arbetsstyrkan och ombud att utvärdera risker och tillsammans genomföra ansvarsfulla åtgärder för att eliminera dem.

TMHE och EU-OSHA hade ett framgångsrikt partnerskap 2010-2011, när de gemensamt arbetade för förbättrade metoder över Europa när det gäller ”Safe Maintenance” (säkert underhåll). För kampanjen 2012-2013, fokuserar TMHE på att utveckla forskning, utbildning samt utbyte av idéer och kunnande i och utanför organisationen.

”TMHE:s pågående utmaning är att erbjuda bästa möjliga arbetsförhållanden för våra medarbetare och produkter med högst kvalitet till våra kunder, samtidigt som vi respekterar miljö och samhälle. För att nå våra affärsmål, sätter vi säkerheten främst”, säger Matthias Fischer, VD för TMHE.

Ett av Toyota Material Handlings huvudbudskap är ”Safer Together (säkrare tillsammans). Företaget har en lång tradition när det gäller säkerhetsprogram och genomför regelbundet skräddarsydda utbildningar för sina 2 500 fabriksarbetare, 4 500 servicetekniker och andra intressenter. Samtliga TMHE:s fabriker är certifierade i enlighet med OHSAS 18001 och har en ”Safety Dojo”, som är en utbildningsyta där medarbetare utbildas inom riskbedömning, säker användning av skyddsutrustning, hantering av kemikalier etc.

EU-OSHA skapades av EU för att, tillsammans med utvalda företagspartners, leda, centralisera och dela information för att förbättra arbetsförhållanden i EU-länderna.

För mer information, klicka här.

För att veta mer om EU-OSHA, besök hemsidan.