Söra Kvarter Åkersberga - Belatchew Arkitekter

Tornstaden bygger hyresrätter för Wallenstam i Åkersberga

Tornstaden har anlitats av Wallenstam för att ansvara för totalentreprenaden av 305 hyresrätter i det nya bostadsområdet Söra Kvarter i Åkersberga. Igår besöktes arbetsplatsen av Österåkers kommun och Wallenstams VD Hans Wallenstam. Byggnationen av de två kvarteren är nu igång och de första lägenheterna beräknas vara klara för inflyttning sommaren 2020 och de sista ett år senare.

Åkersberga ligger i skärgårdskommunen Österåker nordöst om Stockholm och här startar nu byggnationen av 305 hyresrätter i det nya området Söra Kvarter. Området kommer att bestå av två kvarter och gröna innergårdar som omges av fyra huskroppar innehållande sju olika hus. Husen är ritade av Belatchew Arkitekter och här kommer även finnas lokaler för caféer eller annan verksamhet. Inflyttning sker etappvis med beräknad start sommaren 2020.

-Österåkers kommun har stora framtidsplaner och det är spännande att få vara en del av denna utveckling. Vi känner oss mycket trygga med Tornstaden som samarbetspartner och våra arbetssätt har visat sig fungera bra tillsammans i våra tidigare samarbetsprojekt, säger Magnus Eklund, Avdelningschef Produktion hos Wallenstam i Stockholm.

Wallenstam har tidigare anlitat Tornstaden i ett antal projekt. Både i Göteborg och i Stockholm. Bland annat i de pågående byggprojekten vid Trollesunds Gårdar i Bandhagen, samt Umami Park i Sundbyberg.

-Vi är mycket glada att vi återigen har fått förtroendet av Wallenstam. Vårt väl upparbetade samarbete skapar goda förutsättningar för ett riktigt lyckat projekt, säger Erik Olofsson, vd Byggnads AB Tornstaden.

Erik Olofsson, VD Byggnads AB Tornstaden
erik.olofsson@tornstaden.se, 031-350 15 49

Tobias Stridsberg, Avdelningschef Byggnads AB Tornstaden Öst
tobias.stridsberg@tornstaden.se, 08- 779 97 11

Tornstaden är en snabbväxande bygg- och fastighetskoncern som erbjuder hela värdekedjan; från idé till färdiga projekt - allt under ett tak. Våra tre verksamhetsgrenar projektutveckling, byggnation och fastighet omsätter ca 1,5 miljarder. Vi är ca 140 anställda och har kontor i Göteborg, Stockholm samt Malmö.