Riksbyggens Brf Branddammen i Bandhagen

Tornstaden byggstartar bostadsprojekt för Riksbyggen i Stockholm

I konkurrens med flera andra aktörer har Byggnads AB Tornstaden Öst fått förtroendet av Riksbyggen att ansvara för totalentreprenaden av ett 15-våningshus innehållande 70 nya bostäder i Bandhagen. Byggnationen har startat och förra veckan anordnades en ceremoniell byggstart, där bland andra Riksbyggens VD Johanna Frelin deltog.

Byggnads AB Tornstaden Öst har nu startat byggnationen av Brf Branddammen i Bandhagen på uppdrag av Riksbyggen i Stockholm. De 70 bostäderna byggs enligt Miljöbyggnad Silver och beräknas vara färdigställda vid årsskiftet 2021/2022. Förra veckan var Riksbyggens vd Johanna Frelin på plats för att bidra till ”ett första sprängtag” som en officiell start av byggnationen.

De yteffektiva lägenheterna fördelas på femton våningar och samtliga har balkong eller uteplats. Många av planlösningarna har en flexibilitet som gör att man till exempel kan ändra en trea till en tvåa eller en fyra till en trea. Brf Branddammen byggs mittemellan Högdalens och Bandhagens t-banestationer.

”Vi ser fram emot att genomföra byggandet av Riksbyggens Brf Branddammen tillsammans med Tornstaden. Det finns ett stort behov av fler bostäder i Stockholmsregionen och vår ambition är att kunna leverera bostäder av högsta kvalitet i ett mycket bra läge i Bandhagen. Hållbarhet är en viktig del av projektet och huset byggs för att miljöcertifieras enligt Miljöbyggnad Silver vilket visar på höga kvaliteter gällande energi, inomhusmiljö och byggnadsmaterial”, säger Riksbyggens projektchef Mikael Olsson.

”Vi har tidigare arbetat tillsammans med Riksbyggen i Göteborg och är stolta över att vi nu får möjlighet att fortsätta vårt goda samarbete även i Stockholmsregionen” , säger Erik Olofsson som är VD för Byggnads AB Tornstaden.

VD Byggnads AB Tornstaden
erik.olofsson@tornstaden.se, 031-350 15 49