2 av 3 svenskar saknar utbildning för att hjälpa barn vid akuta situationer

Vid akuta situationer som exempelvis bilolyckor, bränder eller drunkningstillbud kan de inblandades kunskaper om första hjälpen vara direkt avgörande för huruvida skadade människor överlever eller dör. Trygg-Hansas senaste undersökning visar att två av tre vuxna aldrig deltagit i en första hjälpen-utbildning inriktad mot barn. Detta samtidigt som hela fyra av fem har deltagit i samma sorts utbildning med fokus på att rädda vuxna.

Undersökningen visar att när det gäller att ge första hjälpen till barn har bara 34 procent av de tillfrågade deltagit i en utbildning som ger dessa kunskaper. Detta trots att närmare en femtedel (19 procent) av de som har deltagit i en sådan utbildning vid något tillfälle behövt ge första hjälpen till ett barn. Eftersom andning och blodcirkulation skiljer sig hos barn, beroende på ålder, krävs en speciell utbildning för att utföra första hjälpen. Av de föräldrar som genomgått en första hjälpen-utbildning för barn känner sig endast 51 procent trygga med att ge första hjälpen till ett barn.

– Att så pass många av de som gått en utbildning känner sig otrygga med att utföra första hjälpen kan tolkas som att de behöver få mer stöd och repetition av de kunskaper som krävs, även efter avslutad utbildning, säger Björn Sporrong, expert inom barnförsäkringar på Trygg-Hansa.

Fler önskar utbildning

Vid jämförelse med utbildningar som fokuserar på första hjälpen till vuxna visar undersökningen att hela 79 procent har deltagit i en sådan. Även om det är mer än dubbelt så många som genomfört en första hjälpen-utbildning fokuserad på vuxna än barn finns det ett ökande intresse för det sistnämnda. Hela 72 procent skulle vilja att deras arbetsplats erbjöd första hjälpen-utbildningar som är fokuserade mot barn.

– Att det finns ett så pass stort intresse att öka sina kunskaper i dessa områden är något som vi på Trygg-Hansa ser otroligt positivt på, att nästan fyra av fem har deltagit i en första hjälpen-utbildning med fokus mot vuxna är en imponerande siffra. Även att så många vill komplettera med kunskaper om att hjälpa barn för att ytterligare förbättra sin beredskap, påpekar Björn Sporrong.

För att öka kunskaperna lanserade Trygg-Hansa sommaren 2010 en digital livboj i syfte att förbättra svenskarnas livräddningskunskaper. Med denna kan man läsa sig till hur man skulle bete sig i nödsituationer, samt träna på att utföra hjärt- och lungräddning. Nu följer Trygg-Hansa upp det engagemanget med en tävling som fokuserar på att kartlägga alla Sveriges riktiga livbojar.

– Genom att låta privatpersoner tävla i vem som kan fotografera flest av Trygg-Hansas 80 000 utplacerade livbojar håller vi oss uppdaterade på vilka som är trasiga och behöver bytas ut eller kanske rent av saknas. På så sätt kan vi hjälpa de ansvariga kommunerna eller båtklubbarna med att ersätta dem med nya livbojar. Arbetet med att öka folks kunskap och beredskap om olyckor kommer fortsätta vara en av våra absoluta högsta prioriteringar, fortsätter Björn Sporrong.

Råd från Trygg-Hansa om olyckan är framme:

• Om ett barn är medvetslöst måste du försäkra dig om att han eller hon andas innan du gör något annat. Se först till att luftvägarna är öppna och inte blockeras av något.

• Vid misstanke om att ett barn fått något giftigt ämne i sig eller på sig, ring Giftinformationscentralen, telefonnummer 112. Det kan dröja innan symtomen visar sig.

• Tänk på att fortsätta med andningshjälp tills ambulans eller sjukvårdspersonal kommer eller tills barnet börjar andas på egen hand.

• Vid brännskador, spola skadan med svalt vatten i minst tjugo minuter. Detta lindrar smärtan och hjälper till att minska skadans utbredning och djup.

• Det är alltid värt att försöka ge andningshjälp, även om du känner dig osäker på tekniken.

Var med i Livbojsjakten och stöd nya kurser i vattenlivräddning

För att främja kunskap om livräddning och simkunskap lanserar Trygg-Hansa kampanjen Livbojsjakten lagom till sommaren. Tävlingen går ut på att man med sin telefon tar ett foto på Trygg-Hansas röd-vita livbojar och checkar in dem via en nedladdningsbar app. För varje fotograferad livboj som checkas in skänker Trygg-Hansa dessutom 2 kronor till nya utbildningar för barn och vuxna i vattenlivräddning. Läs mer på www.livbojsjakten.se

Om undersökningen

Trygg-Hansa har under mars 2011 låtit intervjua 1013 svenska föräldrar mellan 18-65 år med hjälp av undersökningsföretaget YouGov.

Björn Sporrong, expert inom barn-, sjuk- och olycksfallsförsäkring på Trygg-Hansa.
Telefon: 070-168 27 99 Mejl: bjorn.sporrong@trygghansa.se

Johan Eriksson, PR-ansvarig. Telefon: 070-168 28 72