4 av 10 killar åker trimmade mopeder

Att åka moped är vanligt bland svenska ungdomar. En ny undersökning från Trygg-Hansa visar att nästan 4 av 10 ungdomar mellan 16-25 äger eller har ägt en moped. Nästan lika många killar har åkt en trimmad sådan, trots att det finns ett samband mellan trimmade mopeder och olyckor.

Undersökningen visar att 37 procent av svenska ungdomar mellan 16-25 år äger eller har ägt en moped och att drygt var tionde har varit med om en mopedolycka. Samtidigt har 32 procent av ungdomarna åkt en trimmad moped, men den siffran skiljer sig avsevärt mellan killar och tjejer. Hela 43 procent av killarna har åkt en trimmad moped, att jämföra med 20 procent av tjejerna. Enligt NTF finns det en koppling mellan trimmade mopeder och antalet mopedolyckor*.

– En anledning till att det totalt sett är fler pojkar som råkar ut för mopedolyckor kan vara att de oftare trimmar mopeden. En trimmad moped är olaglig och det finns ett tydligt samband mellan hastighet och hur allvarliga olyckor som uppstår, säger Björn Sporrong, expert inom sjuk- och olycksfallsförsäkring på Trygg-Hansa.

4500 ungdomar skadas varje år
Antalet ungdomar som omkommit i mopedolyckor har minskat de senaste decennierna, men de senaste tio åren har antalet dödade och svårt skadade ungdomar i samband med mopedolyckor dessvärre ökat igen. Siffror från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) visar att cirka 4500 ungdomar skadas så allvarligt varje år i mopedolyckor att de måste uppsöka ett akutsjukhus, och det är framförallt 15-åringar och killar som drabbas mest. Statistiken visar att hälften av de ungdomar som omkom i samband med en mopedolycka mellan 2000-2006 hade trimmat sin moped, och endast 15 procent hade använt hjälm på ett korrekt sätt.

– Precis som med bilolyckorna är det de yngsta och minst erfarna förarna som drabbas oftast. Nästan 90 procent av mopedolyckorna inträffar mellan april och oktober, där sommarmånaderna juni, juli och augusti är de mest olycksdrabbade. Av den anledningen skulle jag rekommendera alla föräldrar att innan sommaren kontrollera att ungdomarnas moped är i gott skick och inte är trimmad, säger Björn Sporrong.

Tips till föräldrar:

• Se till att barnen använder hjälm när de åker moped. Mopedhjälm är obligatoriskt enligt lag.
    • Provkör mopeden och kontrollera att den inte går att köra fortare än tillåten hastighet
    • Finns det nya knappar på instrumentbrädan som inte fanns tidigare? Med t.ex. en varvsregulator är det enkelt att luras. Avstängd går mopeden som en laglig, icketrimmad moppe
    • Kolla att inga andra nya "grejer" finns monterade på mopeden
    • Se till att allt som satt på mopeden när ni köpte den sitter kvar
    • Registreringsskylten ska sitta synlig (gäller EU-moped klass I)
    • Däcken ska ha minst 1 mm mönsterdjup
    • Fungerande belysning, både fram och bak
    • Fungerande bromsar, fram och bak
    • Två godkända lås krävs för att försäkringen ska gälla (”styrlås” är dock ett godkänt lås).**

Källa: NTF

Information om mopedtyper och körkortsbehörighet

• Det finns i dag två godkända mopedklasser - klass I och klass II. Båda dessa typer brukar kallas för "EU-mopeder" i dagligt tal, men benämningen används framför allt på klass I-mopeder.
    • Den 1 oktober 2009 infördes en ny körkortsbehörighet, som kommer att krävas för den som vill börja köra moped klass I. Samtidigt blev det krav på förarbevis för att få börja köra moped klass II.
    • Klass I-mopeder får ha en motor på högst 50 kubik och en maxhastighet på 45 kilometer i timmen. Sådana mopeder får inte köras på gång- eller cykelbanor, motorvägar eller motortrafikleder.
    • Med en tvåhjulig moped klass II ska du normalt köra på cykelbanan, om inte annat anges.  Finns det ingen cykelbana ska du köra på körbanan. En moped klass II är konstruerad för en hastighet av högst 25 kilometer i timmen.

* https://ntf.se/fragor-och-svar/mopeder/ovrigt-om-mopeder/statistik-over-mopedolyckor/

** https://vasternorrland.ntf.se/nyheter/kolla-ditt-barns-moped-2018/

Om undersökningen
Trygg-Hansa har under februari 2011 låtit intervjua 880 svenskar mellan 16-25 år med hjälp av undersökningsföretaget YouGov. Siffrorna från MSB baseras på data från Injury Data Base 2007-2009 på 916 barn under 18 år som skadats i samband med mopedåkning.

Björn Sporrong, expert inom sjuk- och olycksfallsförsäkring på Trygg-Hansa.
Telefon: 070-168 27 99 Mejl: bjorn.sporrong@trygghansa.se

Johan Eriksson, PR-ansvarig på Trygg-Hansa. Telefon: 070-168 28 72