Influensa värre än lågkonjunktur för egna företagare

Trots att vinterinfluensan kan drabba alla är just småföretagare sällan hemma för sjukdom.  37 procent av dem rapporterar att de aldrig tar ut några sjukdagar. Risken att bli sjuk oroar i själva verket småföretagare mer än dubbelt så mycket som risken för lågkonjunktur. Det visar en undersökning som Trygg-Hansa gjort bland egenföretagare.

- Vårdguiden i Stockholms län rapporterar nu att allt fler frågor via telefon handlar om influensasymtom som ont i kroppen, feber och hosta. Men väldigt få småföretagare är hemma på grund av influensa, säger Kent Andersson, chef för sjukvårdsförsäkringar på Trygg-Hansa.

37 procent av småföretagarna uppger i undersökningen att det genomsnittliga antalet sjukdagar per anställd och år är noll dagar, enligt Trygg-Hansas undersökning. 35 procent rapporterar att de är sjuka en till fyra dagar per år.

På frågan ”Vad är det största orosmomentet för dig som småföretagare” rankar 34 procent ”egen sjukdom” högst. 19 procent svarar ”tappa kunder” och 14 procent oroar sig mest för ”lågkonjunktur”.

- Att jobba när man är sjuk är ett sätt för egna företagare att klara den dagliga driften, ett helt mänskligt beteende. Men det innebär en hög risk att jobba sjuk. Det finns studier som pekar på att det kan leda till långvarig sjukdom. Det är också illojalt mot både arbetskamrater och kunder att gå sjuk till jobbet, då man riskerar att smitta ned andra med exempelvis influensa eller kräksjuka, säger Kent Andersson.

14 procent av de egna företagarna har tecknat sjukvårdsförsäkring för sig själva, enligt Trygg-Hansas undersökning.

Om undersökningen
Trygg-Hansa lät under september 2011 göra en undersökning genom undersökningsföretaget YouGov. Totalt har 305 personer med eget företag svarat på undersökningen.

För mer information, vänligen kontakta:
Elisabeth Hansson, PR-ansvarig Företagsförsäkring på Trygg-Hansa. Telefon: 070 168 32 06. Mejl: elisabeth.hansson@trygghansa.se

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på över tio miljarder SEK och cirka 2 000 medarbetare på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder både privatförsäkringar och företagsförsäkringar med flera typer av lösningar på bilförsäkring, andra fordonsförsäkringar, hemförsäkring, gravidförsäkring samt sjuk- och olycksfallsförsäkring. Våra personförsäkringar inkluderar även barnförsäkring där vi är marknadsledande. Trygga Firman är vår skräddarsydda försäkringslösning för småföretagare.

Trygg-Hansa är sedan 1999 ett helägt dotterbolag till danska Codan och ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. RSA-koncernen har 20 miljoner kunder och omkring 24 000 medarbetare och räknas som ett av de sex ledande försäkringsbolagen i världen. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se