Många kör fortfarande båt på fyllan

Trots att sjölagen har skärpts och promillegränsen för sjöfylleri har sänkts, säger 4 av 10 svenskar att de har sett berusade båtförare. Kunskaperna om alkohol och båtar är dålig, 6 av 10 vet inte var gränsen går för sjöfylleri. Det visar Trygg-Hansas och Svenska Livräddningssällskapets undersökningar om båtsäkerhet.

Hela 36 procent av svenskarna har sett en båtförare onykter på sjön. I Gävleborgs län svarar hela 50 procent att de möter berusade båtförare, i Värmlands län och i Stockholms län är det nästan lika vanligt, där säger 45 procent att de ser onyktra förare.

Sjöfylleriet leder till ökad otrygghet, 21 procent anser att berusade båtförare är det största orosmomentet när de är ute med båt. 8 av 10 anser att det är lika fel att köra båt som bil alkoholpåverkad, men 6 av 10 saknar kunskap om att gränsen för sjöfylleri går vid 0,2 promille – precis som i vägtrafiken.

– Det är skrämmande att så många vittnar om fylla på sjön. Förra året ökade antalet drunknade i småbåtsolyckor från 29 till 40. I många fall har alkohol direkt bidragit till olycksförloppet, säger Mattias Andersson, expert på båtsäkerhet vid Trygg-Hansa.

Undersökningen visar även att många fortfarande struntar i att använda flytväst när de kastar loss. 14 procent av svenskarna uppger att ingen på båten brukar bära flytväst och 17 procent svarar att bara barnen använder flytväst. Sämst på att använda flytväst är invånarna i Jönköpings och Kronobergs län, där svarar 22 procent att ingen på båten använder flytväst.

– Alla på båten ska bära flytväst. Oavsett om du ska ta en liten tur med roddbåten eller en längre resa med segelbåten är flytvästen din livförsäkring. Enligt vår undersökning anser 6 av 10 att det borde vara lag på flytväst för vuxna. Ännu fler, 85 procent, anser att det ska vara lag på flytväst för barn i fritidsbåt, säger Karin Brand, generalsekreterare på Svenska Livräddningssällskapet.

Bäst i Sverige på att använda flytväst enligt Trygg-Hansas undersökning, % som uppger att samtliga på båten använder flytväst:

1. Norrbottens län                          81
  2. Västra Götalands län                76
  3. Uppsala län                                75
  4. Hallands län                              73
  5. Skåne län                                   72

Sämst i Sverige på att använda flytväst enligt Trygg-Hansas undersökning, % som uppger att ingen på båten använder flytväst:

1. Jönköpings län                          22
  2. Kronobergs län                          22
  3. Kalmar län                                  19
  4. Västmanlands län                    18
  5. Västernorrlands län                  18

Trygg-Hansa och Svenska Livräddningssällskapets råd för säkerhet till sjöss:

• Använd alltid flytväst
  • Stanna på land om du har druckit alkohol
  • Sitt ner i båten och placera dig så att den är i balans
  • Var inte fler personer i båten än den är avsedd för
  • Byt bara plats i båten om det är absolut nödvändigt
  • Stanna vid båten om du faller i vattnet
  • Om du ska rädda en nödställd, ta upp honom eller henne i aktern på båten
  • Se till att det finns öskar, ankare, livlina, reservåra eller paddel i båten
  • Meddela alltid vart ni ska åka och när ni tänker komma tillbaka
  • Förvara en mobiltelefon vattentätt för att kunna larma vid olycka

Om undersökningarna
Trygg-Hansa har under perioden 3-13 maj 2012 genomfört onlineintervjuer med 3 534 svenskar mellan 18-65 år, med hjälp av YouGovs internetpanel.

Svenska Livräddningssällskapet har med hjälp av undersökningsföretaget Reagera genomfört 1 500 intervjuer via webbpanel i mars 2012. Målgruppen var individer 19-70 år bosatta i Sverige.

Fakta om sjöfylleri
Gränsen för sjöfylleri är 0,2 promille i blodet. Promillegränsen gäller om båten antingen kan framföras med en hastighet av minst 15 knop eller har ett skrov med en längd av minst 10 meter. Sjöfylleri ger böter eller fängelse i högst sex månader. Vid sjöfylleri, till skillnad från rattfylleri, är det inte bara den som framför fartyget som kan ställas till ansvar. Även den som fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss kan göra sig skyldig till brott. Det kan på en fritidsbåt vara den som navigerar. Gränsen för grovt sjöfylleri är 1,0 promille i blodet. Föraren kan dömas till fängelse i högst två år. För mer information, se http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/Trafik-och-fordon/Trafik/Rattfylleri/

Livbojsjakten: Ett initiativ från Trygg-Hansa
Trygg-Hansa och Svenska Livräddningssällskapet engagerar svenska folket för att fler barn ska lära sig simma och för att säkerheten på badplatserna ska öka. För att identifiera platser där de rödvita livbojarna är trasiga och behöver bytas ut, ordnar Trygg-Hansa för andra året i rad ”Livbojsjakten”, med start den 15 juni. Den som deltar laddar ner en app till sin telefon, fotograferar livbojar och skickar in dem. För varje uppladdad bild skänker Trygg-Hansa 2 kronor till Svenska Livräddningssällskapet som arrangerar simskolor för barn i hela landet. Förra sommaren skickade svenska folket in bilder på 10 929 livbojar i hela landet, vilket motsvarar 14 procent av samtliga livbojar som finns utplacerade runt om i Sverige. 619 livbojar registrerades som trasiga och har bytts ut till denna sommar. För mer information, se www.livbojsjakten.se

För mer information, kontakta:
Mattias Andersson, expert båtsäkerhet, Trygg-Hansa
E-post: mattias.andersson@trygghansa.se

Elisabeth Hansson, PR-ansvarig, Trygg-Hansa
E-post: elisabeth.hansson@trygghansa.se

Karin Brand, Generalsekreterare, Svenska Livräddningssällskapet
E-post: karin.brand@sls.a.se

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på över tio miljarder SEK och cirka 2 000 medarbetare på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder både privatförsäkringar och företagsförsäkringar med flera typer av lösningar på bilförsäkring, andra fordonsförsäkringar, hemförsäkring, gravidförsäkring samt sjuk- och olycksfallsförsäkring. Våra personförsäkringar inkluderar även barnförsäkring där vi är marknadsledande. Trygga Firman är vår skräddarsydda försäkringslösning för småföretagare.

Trygg-Hansa är sedan 1999 ett helägt dotterbolag till danska Codan och ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. RSA-koncernen har 20 miljoner kunder och omkring 24 000 medarbetare och räknas som ett av de sex ledande försäkringsbolagen i världen. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se eller www.facebook.com/trygghansa